• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش و آموزشگاهی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش و آموزشگاهی
    • دوره 13, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط

    (ندگان)پدیدآور
    خدارحمی, سمیهحافظی, حسینفرج الهی, مهرانسرمدی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.151 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مطالعه حاضر ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط بود. طرح پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری داده‌ها از جمله مطالعات کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های پیام نور کشور بودند که بنا به خود اظهاری در یک یا چند دوره برخط و آموزش های الکترونیک در سال تحصیلی 1401-1400 شرکت داشتند. حجم نمونه مورد مطالعه 350 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های نگرش نسبت به تدریس برخط میشرا و پاندا (2007)، خودکارآمدی تدریس برخط روبینا و اندرسون (2010) و اثربخشی تدریس برخط حافظی و یوسف‌وند (1401) برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که همبستگی بین نگرش نسبت به تدریس برخط و خودکارامدی تدریس برخط 65/0/0؛ بین نگرش نسبت به تدریس برخط و اثربخشی تدریس برخط 73/0 و در سطح معناداری01/0>P معنادار است. همچنین ضریب همبستگی بین خودکارآمدی برخط و اثربخشی تدریس برخط 77/0 در سطح معناداری01/0>P معنادار است و 41 درصد از واریانس خودکارآمدی تدریس برخط و 48 درصد از واریانس اثربخشی تدریس برخط به‌وسیله مدل حاضر تبیین گردید. بطور کلی نتایج نشان داد که خودکارآمدی تدریس برخط در بین رابطه نگرش نسبت به تدریس برخط و اثربخشی تدریس برخط به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش می‌کند.
    کلید واژگان
    اثربخشی تدریس برخط
    نگرش نسبت به تدریس برخط
    خودکارآمدی تدریس برخط
    اثربخشی تدریس

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-03-20
    1403-01-01
    ناشر
    دانشگاه فرهنگیان
    سازمان پدید آورنده
    استادیار ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
    استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
    استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
    استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

    شاپا
    2423-494X
    URI
    https://dx.doi.org/10.48310/pma.2024.3560
    https://pma.cfu.ac.ir/article_3560.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1086550

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • الگوی تعیین عوامل مؤثر بر ادراک چابکی در تدریس(مورد مطالعه؛ دانش‌آموزان دورة متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان) 

      بلبلی, سمانه؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2019-06-22)
      هدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانش‌آموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی ...

    • مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 

      غریبی, حسن؛ صلاحیان, افشین؛ مهدی عراقی, مریم؛ میرزایی, ساسان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)
      این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با روش تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم در درس روانشناسی انجام شد. پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های ...

    • کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی 

      مؤمنی دانایی, شهلا؛ زرشناس, لادن؛ عشاق, مرتضی؛ امید خدا, سیده مریم (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-04-01)
      مقدمه: در فرآیند آموزش و پرورش، آموزش‌های ارائه شده به روش سخنرانی به سرعت فراموش می‌شود.از این رو، همگام با پیچیده‌تر شدن رشته دندانپزشکی و معرفی تکنیک‌های جدید لزوم استفاده از روش‌های نوین آموزشی جهت یادگیری مادام‌العمر ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب