ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط
(ندگان)پدیدآور
خدارحمی, سمیهحافظی, حسینفرج الهی, مهرانسرمدی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مطالعه حاضر ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط بود. طرح پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها از جمله مطالعات کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای پیام نور کشور بودند که بنا به خود اظهاری در یک یا چند دوره برخط و آموزش های الکترونیک در سال تحصیلی 1401-1400 شرکت داشتند. حجم نمونه مورد مطالعه 350 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای نگرش نسبت به تدریس برخط میشرا و پاندا (2007)، خودکارآمدی تدریس برخط روبینا و اندرسون (2010) و اثربخشی تدریس برخط حافظی و یوسفوند (1401) برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که همبستگی بین نگرش نسبت به تدریس برخط و خودکارامدی تدریس برخط 65/0/0؛ بین نگرش نسبت به تدریس برخط و اثربخشی تدریس برخط 73/0 و در سطح معناداری01/0>P معنادار است. همچنین ضریب همبستگی بین خودکارآمدی برخط و اثربخشی تدریس برخط 77/0 در سطح معناداری01/0>P معنادار است و 41 درصد از واریانس خودکارآمدی تدریس برخط و 48 درصد از واریانس اثربخشی تدریس برخط بهوسیله مدل حاضر تبیین گردید. بطور کلی نتایج نشان داد که خودکارآمدی تدریس برخط در بین رابطه نگرش نسبت به تدریس برخط و اثربخشی تدریس برخط به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش میکند.
کلید واژگان
اثربخشی تدریس برخطنگرش نسبت به تدریس برخط
خودکارآمدی تدریس برخط
اثربخشی تدریس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-03-201403-01-01
ناشر
دانشگاه فرهنگیانسازمان پدید آورنده
استادیار ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایراناستادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
شاپا
2423-494XRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
الگوی تعیین عوامل مؤثر بر ادراک چابکی در تدریس(مورد مطالعه؛ دانشآموزان دورة متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان) بلبلی, سمانه؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2019-06-22)هدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی ...
 
- 
مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غریبی, حسن؛ صلاحیان, افشین؛ مهدی عراقی, مریم؛ میرزایی, ساسان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با روش تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم در درس روانشناسی انجام شد. پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های ...
 
- 
کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی مؤمنی دانایی, شهلا؛ زرشناس, لادن؛ عشاق, مرتضی؛ امید خدا, سیده مریم (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-04-01)مقدمه: در فرآیند آموزش و پرورش، آموزشهای ارائه شده به روش سخنرانی به سرعت فراموش میشود.از این رو، همگام با پیچیدهتر شدن رشته دندانپزشکی و معرفی تکنیکهای جدید لزوم استفاده از روشهای نوین آموزشی جهت یادگیری مادامالعمر ...
 




