تأثیر آموزش به کمک نقشة مفهومی بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان سال سوم متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده, محسنفتحی آذر, اسکندرآذر بخش, مسلمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شیوة آموزش به کمک نقشة مفهومی بر میزان یادگیری درس زیستشناسی و بهویژه در راستای یادگیری معنیدار اجرا شد. برای این منظور از یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جامعة آماری این پژوهش دانش آموزان سال سوم متوسطه علوم تجربی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 92-93 بود که دو کلاس به روش نمونهگیری هدفمند (که هر کلاس شامل 20 نفر بود) انتخاب شدند که در گروه کنترل فراگیران به شیوة مرسوم درسهای مذکور را یاد میگرفتند و در گروه آزمایشی، مطالب درسی در قالب نقشههای مفهومی به دانشآموزان ارائه شد. تأثیر این کاربندی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در درس زیستشناسی از طریق آزمونهای پیشرفت تحصیلی با شاخصهای مقبول روایی و پایایی اندازهگیری شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آموزش نقشة مفهومی بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی و همچنین یادگیری معنادار آن تأثیر مثبتی داشته است.
کلید واژگان
نقشة مفهومییادگیری زیستشناسی
یادگیری معنیدار
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشتة مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم ترتبیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.عضو هیئتعلمی و استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
دانشآموخته رشتة مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه تبریز. تبریز، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179




