ارائه رویکردی جدید جهت انتخاب راهبردهای راهبردی با استفاده از سیستمهای قاعده – بنیاد فازی
(ندگان)پدیدآور
همتی, محمدنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اکثر سازمانها برای تعیین برنامههای رشد و توسعه خود راهبردهای کلان را تدوین میکنند. تدوین درست راهبردها به سازمانها در رسیدن به جایگاه مناسب و جذب سهم بازار بیشتر کمک شایانی مینماید. هدف از انجام این پژوهش، تدوین راهبردهای راهبردی شرکت بهداشتی و دارویی مینو با استفاده از سیستمهای قاعده بنیاد فازی است. برای این منظور ابتدا با طی گامهای لازم، برنامههای راهبردی شرکت و ازجمله ماتریس سوات و راهبردهای حاصل از آن استخراج شد. در گامهای بعدی ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی شرکت بهداشتی و دارویی مینو به روش کلاسیک و معمول استخراج شد که حاصل آن راهبرد محافظهکاری بهعنوان راهبرد راهبردی شرکت تعیین شد. در نهایت، با استفاده از پایگاه دانش در سیستم قاعده بنیاد منطق فازی اقدام به طراحی قواعد تصمیمگیری شد که خروجی آن تعیین امکان موفقیت برای راهبردهای چهارگانه راهبردی شرکت (تهاجمی، محافظهکاری، رقابتی و تدافعی) با استفاده از منطق فازی است. نتایج نشان میدهد که راهبردهای محافظهکاری و رقابتی به یک میزان امکان موفقیت دارند. همچنین نتایج سیستم قاعده بنیاد فازی، طبق نظر کارشناسان مربوط، نشاندهنده همخوانی بهتر آن با تفکر انسانی و با واقعیات موجود شرکت است.
کلید واژگان
راهبردهای راهبردی- سیستمهای قاعده بنیاد فازی- ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردیشرکت بهداشتی و دارویی مینو
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنانشاپا
2228-68532676-6744




