تبیین راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی
(ندگان)پدیدآور
کرمپور, عبدالحسینابراهیمی, ابوالقاسمنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه به دنبال تعیین درجۀ اثرگذاری نوآوری دانش فنی و راهبرد رقابتی بر عملکرد صادراتی شرکتهای SME موجود در بخش صنعت بلور و شیشهسازی، با در نظر گرفتن نقش محیط رقابتی اثرات فوق، است. چارچوب مفهومی این تحقیق بر اساس هدف اصلی تحقیق که شناخت نوع رابطۀ میان متغیرهای فوق باشد، توسعه یافته است. نمونۀ تحقیق دراین مطالعه شامل 87 شرکت در صنعت بلور و شیشهسازی است. با استفاده از پرسشنامههای ساختار یافته، دادهها از طریق پست الکترونیکی و همچنین مصاحبه با کارکنان و مدیران ارشد جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی هر دو بر عملکرد صادراتی اثرگذارند؛ اما میزان تأثیر نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی بیشتر از بهکارگیری نوع راهبرد است. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رابطۀ معناداری میان نوع راهبرد و نوآوری این شرکتها وجود دارد. از طرف دیگر، یافتهها نشان میدهد که محیط تأثیر معناداری بر روابط میان متغیرهای برونزا (انواع راهبرد و نوآوری دانش فنی) و متغیر درونزا (عملکرد صادراتی) دارد و این امر روابط را تعدیل میکند. این مطالعه به دنبال تعیین درجۀ اثرگذاری نوآوری دانش فنی و راهبرد رقابتی بر عملکرد صادراتی شرکتهای SME موجود در بخش صنعت بلور و شیشهسازی، با در نظر گرفتن نقش محیط رقابتی اثرات فوق، است. چارچوب مفهومی این تحقیق بر اساس هدف اصلی تحقیق که شناخت نوع رابطۀ میان متغیرهای فوق باشد، توسعه یافته است. نمونۀ تحقیق دراین مطالعه شامل 87 شرکت در صنعت بلور و شیشهسازی است. با استفاده از پرسشنامههای ساختار یافته، دادهها از طریق پست الکترونیکی و همچنین مصاحبه با کارکنان و مدیران ارشد جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی هر دو بر عملکرد صادراتی اثرگذارند؛ اما میزان تأثیر نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی بیشتر از بهکارگیری نوع راهبرد است. همچنین یافتهها حاکی از آن است که رابطۀ معناداری میان نوع راهبرد و نوآوری این شرکتها وجود دارد. از طرف دیگر، یافتهها نشان میدهد که محیط تأثیر معناداری بر روابط میان متغیرهای برونزا (انواع راهبرد و نوآوری دانش فنی) و متغیر درونزا (عملکرد صادراتی) دارد و این امر روابط را تعدیل میکند.
کلید واژگان
نوآوری دانش فنیراهبردهای رقابتی
عملکرد صادراتی
محیط رقابتی
شرکتهای کوچک و میانه
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه مالک اشتراستادیار، دانشگاه شیراز
شاپا
2228-68532676-6744




