تبیین راهبرد بازمهندسی اثربخشی رشته مدیریت در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
رضاییان, علیدری, بهروزطبرسا, غلامعلیآقایی, علینوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
مواجهه با مسائل پیچیده اجرایی و کسب تجربه، از یکسو و آشنایی و نقد نظریهها و رویکردهای مدیریتی، از سوی دیگر، در پرورش مدیران اثربخش، ایفای نقش میکنند. تربیت مدیر در دانشگاهها، منوط به شناخت و بهکارگیری عوامل مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت است. در این مقاله، از طریق مصاحبه با صاحبنظران و خبرگان مدیریت، 30 مؤلفه مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت شناسایی و از میان آنها، چهار مؤلفه شامل فرآیند آموزش- یادگیری، نظام پذیرش دانشجو، ساختار و محتوای آموزش، ترکیب و نظام ارتقای اعضای هیئتعلمی مدیریت، بهعنوان متغیرهای آشکار و در قالب متغیر مکنون بازمهندسی راهبردی فرآیندهای آموزش و 24 شاخص، مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بدین منظور، بین 250 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت در تهران پرسشنامههایی توزیع و جمعآوری گردید. در تحلیل دادهها روابط میان متغیرها و اثربخشی مدیریت، بهعنوان متغیر وابسته، از طریق فنون تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر، بررسی و فرضیههای تحقیق، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان متغیرهای چهارگانه و اثربخشی رشته مدیریت است.
کلید واژگان
منطق راهبردی بازمهندسیفرآیند آموزش ـ یادگیری
نظام پذیرش دانشجو
ساختار و محتوای آموزش
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهراندانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
دانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
شاپا
2228-68532676-6744




