شناسایی تأثیر متقابل فرهنگ و راهبرد در شرکتهای سرمایهگذاری صنعت ساختمان
(ندگان)پدیدآور
خورشیدی, غلامحسیناحمدی, محمدپرهیزگار, محمدمهدینوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
تدوین راهبرد در شرکتها نیازمند شناختی است که از وضعیت محیط درونی و بیرونی شرکت صورت می پذیرد. این راهبرد عموماً از فرهنگ سازمان تأثیر می پذیرد و شرایطی که بر سازمانها حاکم است ایجاب می کند که یکی، راهبرد پیشرو را اتخاذ کند و دیگری راهبرد از نوع مدافع را برگزیند. گاهی نیز شرکتها، راهبردی را انتخاب می کنند که کارکنان سازمان را ناچار به پذیرش عادتها و رویههایی میکند که تا قبلاً به صورت دیگری بوده است. به  عبارت دیگر، ممکن است راهبرد برخی از سازمانها، فرهنگ آنان را تغییر دهد و در برخی نیز فرهنگ، به سازمان حکم کند که راهبردی را اتخاذ کند.
   این پژوهش به تعیین روابط میان راهبرد و فرهنگ سازمانی میپردازد و با توجه به این که عوامل مؤثر بین متغیرهای مذکور را در سطح سازمانها بررسی میکند، یک پژوهش بنیادی به شمار میرود. همچنین از نظر نحوة گردآوری دادهها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.
   جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که در صنعت ساختمان در کشور مشغول به فعالیت و سرمایه گذاری هستند. از آن جا که این تحقیق به صورت کمی به بررسی رابطه میان متغیرها می پردازد، نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه هستند.
   با توجه به داده های گردآوری شده از 89 نمونه آماری، می توان گفت که راهبرد در سطح کسب و کار و فرهنگ سازمانی، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود هر کدام از انواع فرهنگ در سازمان، سبب می شود که نوع خاصی از راهبرد در سازمان تدوین شود و بر عکس، هنگامی که راهبرد، طبق نوع شناسی اسنو-مایلز، از نوع خاصی در سازمان تدوین شود، میتواند بر تغییر شرایط فرهنگی سازمان تأثیر بگذارد و احتمال تغییر در نوع شناسی فرهنگ را در پی خواهد داشت.
   این پژوهش از نظر اینکه اولین مرتبه است که در شرکتهای سرمایه گذاری صنعت ساختمان در ایران، به شناسایی راهبرد و شرایط فرهنگی پرداخته است در نوع خود بی نظیر است و می توان این را جزو نوآوری تحقیق به شمار آورد.
کلید واژگان
فرهنگ نوآوریفرهنگ بوروکراتیک
فرهنگ حمایتی
راهبرد در سطح کسب وکار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور
شاپا
2228-68532676-6744




