واکاوی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی: میانجیگری استراتژیهای انعطافپذیری در شرکتهای صنعتی
(ندگان)پدیدآور
بشیر خداپرستی, رامینپیروزی باری, مهدیباقری قره بلاغ, هوشمند
نوع مدرک
Textعلمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتها برای بقا، مزیت رقابتی و موفقیت در فعالیتهای صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. در این راستا، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر توانمندیهای شرکت بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی با نقش میانجی انعطافپذیری متمرکز بر بازار است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیه شرکتهای فعال در شهرکهای صنعتی ارومیه میباشد که 150 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد توانمندیهای شرکت (قابلیت بازاریابی، منابع مالی و پیکربندی جغرافیایی) و همچنین انعطافپذیری متمرکز بر بازار (فرایند عملیاتی، فناوری استراتژیک و تولید از طریق قراردادهای فرعی) تأثیر مستقیم و معناداری بر مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی دارد و همچنین نقش میانجیگری انعطافپذیری نیز مورد تأیید قرار گرفت.
کلید واژگان
توانمندی های شرکتاستراتژی های انعطاف پذیری متمرکز بر بازار
عملکرد صادراتی
مزیت رقابتی
مدیریت
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ارومیهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ارومیه
کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران
شاپا
2228-68532676-6744



