تحلیل ابعاد و مؤلفههای اثرگذار بر تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان در بستر فنبازارها
(ندگان)پدیدآور
اعظمی, محسن
نوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجاریسازی به عنوان یک فرایند غیرخطی و پیچیده مستلزم ایفای نقش بازیگران و عوامل مختلف با توانمندیهای متفاوت است. یکی از ساز و کارهایی که استفاده از آن با هدف تسهیل در امر پیادهسازی و تحقق سیاستهای اقتصاد تجاریسازی به عنوان یک فرایند غیرخطی و پیچیده مستلزم ایفای نقش بازیگران و عوامل مختلف با توانمندیهای متفاوت است. فنبازار به عنوان یکی از ابزارهایی است که با هدف سهولت در اجرا و محقق شدن سیاستهای اقتصاد دانشبنیان و تجاریسازی محصولات در این حوزه به وجود آمده و در واقع، سامانهای برای هدایت و نظارت بر مبادلات فناوری است. هدف از پژوهش حاضر تبیین و تحلیل نقش فنبازار در تجاریسازی محصولات دانشبنیان از طریق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی در بستر فنبازار میباشد. روش پژوهش آمیخته بوده و از کسب نظر خبرگان حوزه فناوری برای دستیابی به ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی در بستر فنبازار استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که از میان 43 شاخص شناسایی شده مؤثر در تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فنبازار پس از چرخش متغیرها در نهایت 9 عامل شناسایی شدند که در مجموع 74/80 درصد از واریانس را تبیین نمودند. عوامل «بازاریابی فناوری»، «مشاوره و انتقال فناوری» و «عوامل حقوقی و تأمین مالی» به ترتیب در رتبههای نخست نقش فنبازار در تجاریسازی محصولات دانشبینان قرار گرفتند.
کلید واژگان
کلید واژه ها: فن بازارتجاری سازی
شرکت های دانش بنیان
مدیریت و برنامه ریزی راهبردی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور- عضو هیات علمیشاپا
2228-68532676-6744



