• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    "معماری گروهی" حلقه مفقوده در آموزش طراحی معماری

    (ندگان)پدیدآور
    فرنگ, مظفرخاک زند, مهدیچنگیز, فهیمهفرشادفر, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1019.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    معماری گروهی موضوعی راهبردی و بحث برانگیز در موفقیت فرایند طراحی معماری امروز محسوب می­شود. همان طور که    می­دانیم؛ گروه فقط به مثابه مجموعه‌ای از افراد عمل نمی‌کند، بلکه به نحوی از توانمندی‌های مجموع افراد فراتر می‌رود. در این­گونه طراحی، ساختمان، گسترش ذره ذره مشارکت در طراحی است که فراتر از یک تک بنا است و حاوی ارتباطات اجتماعی کلیه افرادی است که درگیر فرایند طراحی بوده­اند. بر این اساس شیوه پیشنهادی مقاله مبتنی بر برخورد با معماری گروهی یک امر ضروری است؛ زیرا در طی رشد جوامع و گسترش علم، اجزاء یک گروه با کمک هم می­توانند چرخ­دنده­های ماشین طراحی را حرکت دهند.  هدف این مقاله حرکت در راستای اصول پایه تفکر در طراحی گروهی می باشد. با توجه به چنین رویکردی به بررسی مفهوم گروه و کار گروهی در معماری پرداخته­ایم تا با شناسایی گام­های طراحی گروهی، در یک طراحی گروهی دانشجویی با دانشجویان همراه شویم و نقاط ضعف و قوت حرکت آنان را در گام­های متفاوت شناسایی کنیم و بر اساس اهمیت این مسأله در عصر حاضر اثرات آموزش در به کارگیری این فعالیت را در دانشجویان بررسی نماییم. در همین راستا و به منظور بررسی تاثیرات آموزش در بالا بردن کیفیت طراحی گروهی در دانشجویان، آزمونی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان به عمل آمد. این آزمون به صورت برگزاری جلسات اسکیس دو ساعته و تشکیل گروه­های پنج نفره و به روش تحقیق آزمون فرض تک متغیری و با توجه به مستقل بودن گروه­ها و برابری واریانس آنها در جامعه به شیوه آزمون t-student (t- تک متغیری) برای گروه­های مستقل صورت گرفت. این تست­ها شامل دو آزمون تست اولیه در شرایط عدم آگاهی و آشنایی دانشجویان با کار گروهی انجام شد و سپس تست تکمیلیاز دانشجویان مورد نظر به عمل آمد. پس از طی دوره آموزش و تشریح کار گروهی گرفته شد که نتایج این تست­ها در مقاله حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان
    معماری گروهی
    قوانین تجزیه و تحلیل
    فرایند طراحی معماری
    رفتارهای طراحی
    ارتباطات گروهی
    آموزش فنی و حرفه ای
    معماری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2009-06-22
    1388-04-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران
    دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایران
    دانشگاه هنر اصفهان،اصفهان،ایران
    دانشگاه هنر اصفهان،اصفهان،ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2009.1330
    http://jte.sru.ac.ir/article_1330.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185504

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی ابعاد پایداری در معماری بومی استان هرمزگان 

      دبیری نژاد, ناعمه (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2021-02-19)
      پایداری به عنوان مساله ای مهم و ضروری توجه جامعه جهانی را دراین سال ها به خود جلب کرده است، به عقیده دریدا پایداری آخرین چاره قطعی تاریخ است. این پژوهش در راستای بررسی و شناخت اصول معماری پایدار و توسعه پایدار، بررسی الگوهای ...

    • تأملی در معماری سنتی 

      صادقی پى, ناهید؛ صادقی پى, ناهید (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-08-23)
      معماری سنتی اصطلاحی است که در صحبتهای بسیاری ازمعماران، مقال هها و کتا بها، بحثهای مطرح شده در دانشکده های معماری، موضوعات مطرح شده در گفت وگوها و همایشهای مربوط به معماری و امثال آ نها به کار میرود و همۀ شنوندگان مفهوم ...

    • طراحی یک ساختمان مبتنی بر رویکرد معماری کربن صفر در شهر خرم آباد 

      عزیزی فرد, نیلوفر؛ مولانایی, صلاح الدین (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2025-02-19)
      امروزه همه دنیا با بحران انرژی درگیر هستند بنابراین بایستی با اصول و برنامه ریزی درست منابع تجدید پذیر را جایگزین منابع تجدید ناپذیر کرد ،یکی از راهکارهای مهم استفاده از طراحی ساختمان ها مبتنی بر انرژی صفر است. هدف از پایان ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب