• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشی در مقایسه با روش‌های سنتی در راستای دانش‌افزایی بهره‌‌برداران منابع آب

    (ندگان)پدیدآور
    میرزائی, خلیلسپه پناه, مرجان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.954 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشینه و اهداف: در طی دهه­های اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویت­های هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی می­شود. آموزش الکترونیکی با روش­های نوین ارتباطی یکی از نظام­های آموزشی است که با توجه به رشد و گسترش شبکه­های اینترنت، مورد توجه قرار گرفته و به صورت انگارة جدید و کلید گذر نیروی انسانی به جامعة اطلاعاتی مطرح شده است. امروزه، برای بالا بردن انگیزة فراگیران و بهبود بهره­وری آموزش، توجه به فنآوری­های دیجیتال دارای اهمیت روزافزون است. با شروع عصر فنآوری اطلاعات، سیستم­های آموزشی، یکی از نخستین حوزه­هایی بود که دچار تغییر و تحول شدند و استفاده از روش­های نوین و فعال یادگیری، از سوی برنامه­ریزان سیستم­های آموزشی در حوزه­های مختلف مانند علوم کشاورزی، مهندسی، پزشکی و... احساس شده است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشیمقایسه با روش­های سنتی در راستای دانش­افزایی، در بین بهره­برداران شهرستان ملایر، طراحی و در سال 1397 اجرا گردید. روش‌ها: طی یک مطالعه نیمه­­آزمایشی، 60 باغدار به­عنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب و با توجه به سن، سواد، وضعیت اقتصادی؛ میزان زمین، عضو شبکه­های اجتماعی بودن به دو گروه همتا (30 نفر آزمایش، 30 نفر شاهد) تقسیم شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق­ساخته بود که بر اساس مبانی نظری موجود شکل گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد، راهبردهایی که باغداران در مقابل تغییرات آب­و هوایی به­کار می­گیرند، شامل؛ راهبرد کشت مختلط، تغییر در زمان کشت، کشت محصولات مقاوم به کم­آبی، به عنوان مهم­ترین راهبردها در مقابل تغییرات آب­و­هوا می­باشد. با توجه به آزمون لون و برابری واریانس­ها، مشخص شد که بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه پذیرنده آموزش ترکیبی (تلگرام و واتساپ)، اختلاف معناداری وجود دارد. به طوری که آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی، در پذیرش راهبردهای سازگاری با تأثیرات تغییرات آب­وهوا تأثیر معناداری داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج گویای آن است که مؤلفه امید به بهبودی اوضاع، بیش­ترین تأثیر را در سازگاری با تغییرات آب­وهوا را داشته و مؤلفه تقدیرگرایی، کم­ترین اثر را دارد و نیز، مؤلفه­های جمعیت­شناختی و روان‌شناختی 61 درصد از تغییرات سازگاری باغداران را تبیین می­کنند. با توجه به نتایج تحقیق و به منظور افزایش راندمان یادگیری و ارتقاء سطح دانش و مهارت باغداران و بهره­برداران، پیشنهاد می­گردد، از روش­های جدید آموزش ترکیبی استفاده شود. همچنین، پیشنهاد می­گردد: دوره­های آموزشی به­کارگیری تجهیزات و وسایل کمک آموزشی مدرن برای باغداران توسط دست­اندرکاران حوزه آموزش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شود. از آنجایی­که آموزش­های الکترونیکی و نیز آموزش از طریق تلفن همراه، محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و دامنه عمل بسیار گسترده­ای دارند و اصطلاحاً به آموز­ش­های در هرزمان و هرمکان معروف هستند، بنابراین، پیشنهاد می­گردد، جهت ایجاد رشد و توسعه در بین باغداران از این ظرفیت بالقوه استفاده حداکثری به عمل آید.
    کلید واژگان
    "آموزش ترکیبی"
    "سخنرانی"
    "تغییرات آب و هوا"
    "کم آبی"
    فناوری آموزش- آموزش عالی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    گروه ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، جهاد دانشگاهی همدان، همدان، ایران
    گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3897.1956
    http://jte.sru.ac.ir/article_1195.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185366

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب