نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزائی, خلیلfa_IR
dc.contributor.authorسپه پناه, مرجانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:46:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:46:57Z
dc.date.available1399-07-09T00:46:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:46:57Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-19en_US
dc.date.submitted1397-04-28fa_IR
dc.identifier.citationمیرزائی, خلیل, سپه پناه, مرجان. (1399). بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشی در مقایسه با روش‌های سنتی در راستای دانش‌افزایی بهره‌‌برداران منابع آب. فناوری آموزش, 14(2), 405-414. doi: 10.22061/jte.2018.3897.1956fa_IR
dc.identifier.issn2008-0441
dc.identifier.issn2345-5462
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3897.1956
dc.identifier.urihttp://jte.sru.ac.ir/article_1195.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185366
dc.description.abstract<strong>پیشینه و اهداف:</strong> در طی دهه­های اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویت­های هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی می­شود. آموزش الکترونیکی با روش­های نوین ارتباطی یکی از نظام­های آموزشی است که با توجه به رشد و گسترش شبکه­های اینترنت، مورد توجه قرار گرفته و به صورت انگارة جدید و کلید گذر نیروی انسانی به جامعة اطلاعاتی مطرح شده است. امروزه، برای بالا بردن انگیزة فراگیران و بهبود بهره­وری آموزش، توجه به فنآوری­های دیجیتال دارای اهمیت روزافزون است. با شروع عصر فنآوری اطلاعات، سیستم­های آموزشی، یکی از نخستین حوزه­هایی بود که دچار تغییر و تحول شدند و استفاده از روش­های نوین و فعال یادگیری، از سوی برنامه­ریزان سیستم­های آموزشی در حوزه­های مختلف مانند علوم کشاورزی، مهندسی، پزشکی و... احساس شده است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشیمقایسه با روش­های سنتی در راستای دانش­افزایی، در بین بهره­برداران شهرستان ملایر، طراحی و در سال 1397 اجرا گردید. <strong>روش‌ها:</strong> طی یک مطالعه نیمه­­آزمایشی، 60 باغدار به­عنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب و با توجه به سن، سواد، وضعیت اقتصادی؛ میزان زمین، عضو شبکه­های اجتماعی بودن به دو گروه همتا (30 نفر آزمایش، 30 نفر شاهد) تقسیم شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه محقق­ساخته بود که بر اساس مبانی نظری موجود شکل گرفت. <strong>یافته‌ها:</strong> نتایج تحقیق نشان داد، راهبردهایی که باغداران در مقابل تغییرات آب­و هوایی به­کار می­گیرند، شامل؛ راهبرد کشت مختلط، تغییر در زمان کشت، کشت محصولات مقاوم به کم­آبی، به عنوان مهم­ترین راهبردها در مقابل تغییرات آب­و­هوا می­باشد. با توجه به آزمون لون و برابری واریانس­ها، مشخص شد که بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه پذیرنده آموزش ترکیبی (تلگرام و واتساپ)، اختلاف معناداری وجود دارد. به طوری که آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی، در پذیرش راهبردهای سازگاری با تأثیرات تغییرات آب­وهوا تأثیر معناداری داشته است. <strong>نتیجه‌گیری:</strong> نتایج گویای آن است که مؤلفه امید به بهبودی اوضاع، بیش­ترین تأثیر را در سازگاری با تغییرات آب­وهوا را داشته و مؤلفه تقدیرگرایی، کم­ترین اثر را دارد و نیز، مؤلفه­های جمعیت­شناختی و روان‌شناختی 61 درصد از تغییرات سازگاری باغداران را تبیین می­کنند. با توجه به نتایج تحقیق و به منظور افزایش راندمان یادگیری و ارتقاء سطح دانش و مهارت باغداران و بهره­برداران، پیشنهاد می­گردد، از روش­های جدید آموزش ترکیبی استفاده شود. همچنین، پیشنهاد می­گردد: دوره­های آموزشی به­کارگیری تجهیزات و وسایل کمک آموزشی مدرن برای باغداران توسط دست­اندرکاران حوزه آموزش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شود. از آنجایی­که آموزش­های الکترونیکی و نیز آموزش از طریق تلفن همراه، محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و دامنه عمل بسیار گسترده­ای دارند و اصطلاحاً به آموز­ش­های در هرزمان و هرمکان معروف هستند، بنابراین، پیشنهاد می­گردد، جهت ایجاد رشد و توسعه در بین باغداران از این ظرفیت بالقوه استفاده حداکثری به عمل آید.fa_IR
dc.format.extent2000
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherShahid Rajaee Teacher Training Universityen_US
dc.relation.ispartofفناوری آموزشfa_IR
dc.relation.ispartofTechnology of Education Journal (TEJ)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3897.1956
dc.subject"آموزش ترکیبی"fa_IR
dc.subject"سخنرانی"fa_IR
dc.subject"تغییرات آب و هوا"fa_IR
dc.subject"کم آبی"fa_IR
dc.subjectفناوری آموزش- آموزش عالیfa_IR
dc.titleبررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشی در مقایسه با روش‌های سنتی در راستای دانش‌افزایی بهره‌‌برداران منابع آبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، جهاد دانشگاهی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage405
dc.citation.epage414


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد