بهنجارسازی و اعتباریابی پرسش نامه سبک های زبان آموزی
(ندگان)پدیدآور
نجاتی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تهیه وتدوین ابزاری مقبول یعنی پایا و معتبر برای برآورد سبکهای زبانآموزی (زبان خارجی) مهم است. این تحقیق نتیجه اجرای گونه اصلاح شده پرسشنامه «نشانگر سبکهای یادگیری» را گزارش و بحث میکند. این پرسشنامه را وینترگرست و دی کاپیوا در سال 2002 برای زبان آموزان (زبان دوم) تدوین کردهاند. پرسشنامه مذکور 3 عامل یعنی، تمایل به « فعالیت گروهی»، «فعالیت انفرادی» و «کارهای عملی» دارد. محقق پرسشنامه جدید را با افزودن دو عامل« استقرا» و «استنتاج» به پرسشنامه پیشینساخته و آن را «پرسشنامه سبکهای زبانآموزی» نامیده است. پرسشنامه به پانصد دانشجو داده شد. صد و سیهفت پرسشنامه مخدوش کنار گذاشته شدند و سیصد و شصت و سه پرسشنامه باقی مانده با استفاده از تحلیل عامل تأییدی وآلفای کرانباخ بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که ریشه مجذور میانگین خطای برآورد 06/0 است و با 90% اطمینان بین 05/0 تا 07/0 خواهد بود و نزدیکی برازش آن در حد 005/. است؛ یعنی، پرسشنامه روایی دارد. ضمناً آلفای کرانباخ آن 71/0 است. بنابراین، میتوان گفت پرسشنامه پایایی دارد. خلاصه، پرسشنامه جدید ابزار مناسبی برای برآورد سبکهای زبانآموزان ایرانی است.
کلید واژگان
سبکهای یادگیرییادگیری زباندوم
یادگیری زبانخارجی
پایایی
روایی
آموزش زبان انگلیسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه زبان انگلیسی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایرانشاپا
2008-04412345-5462




