بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاه های مجازی از مهارت های تدریس در این دوره ها
(ندگان)پدیدآور
سراجی, فرهادموحدی, رضاسیاحت خواه, منیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاههای مجازی ایران با مهارتهای تدریس در این دورههاست. مدرسان مجازی برای تدریس اثربخش در محیط مجازی به مهارت های متنوعی نیاز دارند که با توجه به ویژگیهای این محیط، غالبا با مهارتهای تدریس در محیط حضوری تفاوت دارند. در این پژوهش مدل واسطه الکترونیکی سالمن (2004) به عنوان مدل مبنا مد نظر گرفته است و برای تهیه پرسشنامه محقق ساخته علاوه بر این مدل، از پیشینه پژوهشهای مرتبط نیز استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش با استفاده نمونهگیری چندمرحلهای صورت گرفته و از سه دانشگاه مجازی مهر البرز، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی سهند تعداد 387 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در پژوهش شرکت  کردهاند. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدرسان دانشگاههای مجازی از نه مهارت مورد نیاز برای تدریس در دورههای مجازی در هشت مهارت؛ اداره و طراحی فرآیند آموزش، تسلط بر نرمافزارها و پشتیبانی فناورانه، ترغیب دانشجویان به تأمل، ارزشیابی فرآیند یادگیری، بیان اهداف و چارچوب کلی دروس، طراحی فعالیتهای یادگیری و ارائه بازخورد و ملاحظه تفاوتهای فردی وضعیت مناسبی ندارند. همچنین آزمون کروسکال والیس نشان داد که بین این سه دانشگاه از لحاظ میزان برخورداری از مهارتهای تدریس مجازی تفاوت وجود دارد.
کلید واژگان
تدریسمحیط یادگیری مجازی
مدرس مجازی
تعامل
دانشگاه مجازی
فناوری آموزش- تربیت معلم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات علوم انسانی ،دانشگاه بوعلی سینا،همدان،ایرانگروه ترویج وآموزش کشاورزی،دانشکده کشاورزی،دانشگاه بوعلی سینا،همدان،ایران
گروه مدیریت فناوری اطلاعات،داشنگاه بوعلی سینا،همدان،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




