بازشناسی روش آموزشی تاریخی- تکاملی مدرسه موراتوری در کارگاه طراحی مجموعههای مسکونی
(ندگان)پدیدآور
معماریان, غلامحسینهاشمی طغرالجردی, سیدمجیدحمزهنژاد, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر نیاز به پژوهشهای میانرشتهای در موضوع آموزش معماری، بیش از پیش آشکار شده است. در این میان، طراحان، برای حل مسائل معماری از تفسیرهای عینی و ذهنی کمک گرفتهاند؛ لذا شناخت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه معمار و مخاطبان، مؤلفه مهمی جهت خواندن معماری شده است. یکی از شیوههای مطرح آموزشی در ایتالیا، شیوه مدرسه معماری موراتوری است که بر مبنای گونه شناسی تاریخی- تکاملی و با هدف بازسازی زنجیره تاریخی شیء، که در واقع بخشی از ضمیر ناخودآگاه معمار بوده، شکل گرفته است. از مزایای این شیوه، فرآیند مشخص پژوهش، آموزش و طراحی جهت رسیدن به الگوهای پایه در مقیاس منطقه، شهر، بافت و معماری است که امکان پیروی از آن را در سایر دانشکدههای معماری فراهم میکند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن شرح این مدرسه به نقد مبانی نظری و برنامه آموزشی آن پرداخته و با توجه به مناسب بودن یافتههای آن برای دانشکدههای معماری، نتایج آن را جهت استفاده در دروسی چون کارگاه طراحی مجموعههای مسکونی و در موضوع شناسایی الگوهای پایه، توصیه مینماید.
کلید واژگان
آموزش معماریمدرسه موراتوری
گونه شناسی
الگوهای پایه
مجموعه مسکونی
معماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده معماری و شهر سازی، دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایراندانشکده معماری و شهر سازی ،دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان،کرمان،ایران
دانشکده معماری و شهر سازی، دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




