• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاکسنومی رضایت دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده در مدیریت آموزشی دانشگاه بجنورد

    (ندگان)پدیدآور
    نیکخواه فرخانی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.748 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشینه و اهداف: اولین گام اساسی برای بهبود کیفیت خدمات، شناخت انتظارات و ادراکات مشتریان از کیفیت خدمت و تعیین شکاف کیفیت خدمت و سپس اتخاذ استراتژی­های لازم برای کاهش شکاف و تامین نظر آن­ها می­باشد. در این صورت، نه تنها اولویت­گذاری آگاهانه و تخصیص منابع استراتژیک تسهیل می شود، بلکه مبنایی فراهم می­گردد تا بتوان کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشید و بر اثربخشی آن افزود. مطالعات حوزه سنجش کیفیت خدمات بیشتر بر حوزه محتوا و فرایند ایجاد کیفیت تمرکز نموده و کمترتوجهی به مطالعه تاکسنومیک در این حوزه شده است. مطالعات تاکسنومیک در حوزه کیفیت خدمات نه تنها توصیف مناسبی از گروه‌های دریافت کننده خدمت ارائه می­دهد بلکه زمینه لازم را برای مطالعات تخصصی­تر در این حوزه و نظریه پردازی در آن فراهم می‌کند. هدف این پژوهش بررسی تاکسنومیک رضایت دانشجویان از کیفیت­خدمات ارائه شده در واحد مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بجنورد بوده­است. روش‌ها‌: جامعه­آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بجنورد در چهار دانشکده: علوم انسانی، هنر، علوم پایه و فنی و مهندسی تشکیل داده اند که مشتمل بر 4039 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 354 نفر محاسبه گردید. برای نمونه­گیری از دانشجویان، از روش نمونه گیری طبقه­ای استفاده شد و در پایان 359 نفر از دانشجویان مورد تحلیل قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده­هاپرسشنامه بومی­سازی شده سروکوآل بوده است. برای سنجش پایایی و روایی ابزار سنجش به ترتیب از آلفای کرونباخ و روایی­همگرا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل خوشه­ای K-mean بهره گرفته­شد و سه خوشه از دانشجویان با جهت گیری­های متفاوت نسبت به کیفیت­خدمات ارائه شده شناسایی گردید که با عناوین دانشجویان با جهت­گیری انفعالی، دانشجویان با جهت­گیری آرمان­گرا و دانشجویان با جهت‌گیری واقع­گرا مشخص­گردید. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن بود که تنها 17درصد دانشجویان در گروه دانشجویان با جهت­گیری انفعالی قرارداشته و 83 درصد دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات ارائه شده در مدیریت آموزشی دغدغه­مند هستند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بیان­گر آن بود که رضایت دانشجویان از کیفیت ارائه خدمات در مدیریت آموزشی دانشگاه بجنورد در سطح متوسط بوده و نتایج حاصل از تاکسنومی رضایت دانشجویان نشان­دهنده وجود سه دسته از دانشجویان با سه رویکرد متفاوت نسبت به کیفیت خدمات دریافت شده بود که با عناوین دانشجویان با جهت­گیری انفعالی، دانشجویان با جهت­گیری آرمان­گرا و دانشجویان با جهت گیری واقع گرا مشخص گردیدند.
    کلید واژگان
    کیفیت خدمات
    کیفیت خدمات آموزشی
    تاکسنومی
    رضایت از کیفیت خدمات
    مدل سروکوآل
    مدیریت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4050.1987
    http://jte.sru.ac.ir/article_940.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185112

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب