تاکسنومی رضایت دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده در مدیریت آموزشی دانشگاه بجنورد
(ندگان)پدیدآور
نیکخواه فرخانی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینه و اهداف: اولین گام اساسی برای بهبود کیفیت خدمات، شناخت انتظارات و ادراکات مشتریان از کیفیت خدمت و تعیین شکاف کیفیت خدمت و سپس اتخاذ استراتژیهای لازم برای کاهش شکاف و تامین نظر آنها میباشد. در این صورت، نه تنها اولویتگذاری آگاهانه و تخصیص منابع استراتژیک تسهیل می شود، بلکه مبنایی فراهم میگردد تا بتوان کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشید و بر اثربخشی آن افزود. مطالعات حوزه سنجش کیفیت خدمات بیشتر بر حوزه محتوا و فرایند ایجاد کیفیت تمرکز نموده و کمترتوجهی به مطالعه تاکسنومیک در این حوزه شده است. مطالعات تاکسنومیک در حوزه کیفیت خدمات نه تنها توصیف مناسبی از گروههای دریافت کننده خدمت ارائه میدهد بلکه زمینه لازم را برای مطالعات تخصصیتر در این حوزه و نظریه پردازی در آن فراهم میکند. هدف این پژوهش بررسی تاکسنومیک رضایت دانشجویان از کیفیتخدمات ارائه شده در واحد مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بجنورد بودهاست. روشها: جامعهآماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بجنورد در چهار دانشکده: علوم انسانی، هنر، علوم پایه و فنی و مهندسی تشکیل داده اند که مشتمل بر 4039 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 354 نفر محاسبه گردید. برای نمونهگیری از دانشجویان، از روش نمونه گیری طبقهای استفاده شد و در پایان 359 نفر از دانشجویان مورد تحلیل قرارگرفتند. ابزارگردآوری دادههاپرسشنامه بومیسازی شده سروکوآل بوده است. برای سنجش پایایی و روایی ابزار سنجش به ترتیب از آلفای کرونباخ و رواییهمگرا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای K-mean بهره گرفتهشد و سه خوشه از دانشجویان با جهت گیریهای متفاوت نسبت به کیفیتخدمات ارائه شده شناسایی گردید که با عناوین دانشجویان با جهتگیری انفعالی، دانشجویان با جهتگیری آرمانگرا و دانشجویان با جهتگیری واقعگرا مشخصگردید. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که تنها 17درصد دانشجویان در گروه دانشجویان با جهتگیری انفعالی قرارداشته و 83 درصد دانشجویان نسبت به کیفیت خدمات ارائه شده در مدیریت آموزشی دغدغهمند هستند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که رضایت دانشجویان از کیفیت ارائه خدمات در مدیریت آموزشی دانشگاه بجنورد در سطح متوسط بوده و نتایج حاصل از تاکسنومی رضایت دانشجویان نشاندهنده وجود سه دسته از دانشجویان با سه رویکرد متفاوت نسبت به کیفیت خدمات دریافت شده بود که با عناوین دانشجویان با جهتگیری انفعالی، دانشجویان با جهتگیری آرمانگرا و دانشجویان با جهت گیری واقع گرا مشخص گردیدند.
کلید واژگان
کیفیت خدماتکیفیت خدمات آموزشی
تاکسنومی
رضایت از کیفیت خدمات
مدل سروکوآل
مدیریت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانشاپا
2008-04412345-5462




