مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
تأملی بر امکان گفت و گوی بین الادیانی بر اساس نسخه سنت گرایی (با تأکید بر قرائت سید حسین نصر) (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)سنت گرایی به مثابه مدلی فلسفی، برای گفت و گوی ادیان از داشتن ریشۀ واحد ادیان در مُثل اعلای دین «وحدت متعالیه ادیان» سخن میگوید و از سنت به مثابه اصول معنوی و قدسی مشترک میان، به عنوان زمینه مشترک برای طرح گفتوگوی ادیان ...
 
- 
جریانشناسی اندیشه معاصر مسلمین (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)فهم دقیق اندیشهها هنگامی میسر است که در قالب جریانشناسی مورد توجه قرار گیرند. مسئلۀ این پژوهش، تیپبندی اندیشۀ معاصر مسلمین است که از طریق ترکیب گونهشناسیهای موجود و با روش تحلیلی- انتقادی صورت گرفته است. طبقهبندی ...
 
- 
بررسی انتقادی رابطه دین، اخلاق و سیاست در پارادایم «سکولاریزم فلسفی» عادل ضاهر (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)این نوشتار، در صدد بررسی انتقادی رابطۀ دین با اخلاق و سیاست در پارادایم «سکولاریسم فلسفی» عادل ضاهر، فیلسوف و روشنفکر معاصر عرب است. سکولاریزم فلسفیِ ضاهر، نظریهی فلسفیِ فراتاریخی و فرادینی در موضوع جدایی دین از سیاست و ...
 
- 
معرفی انتقادی نقد عقل اسلامی و اسلامشناسی تطبیقی محمد ارکون (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)اندیشۀ ارکون دارای ابعاد فلسفی، ادبی، جامعهشناختی و تاریخی است که متأثر از فضای میان رشتهای علوم اسانی مدرن و بیشتر پسا مدرن است. نشانه شناسی سوسور، بایگانیشناسی و تبارشناسی فوکو و ساختارشکنی دریدا را میتوان از جمله ...
 
- 
بررسی نظریه هرمنوتیکی محمد شحرور (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)مناقشه بر سر الهی یا بشری بودن قرآن کریم از مهمترین موضوعات مورد گفتگوی اندیشمندان در طول تاریخ اندیشۀ اسلامی بوده است که در دورههای متأخرتر در قالب دوگانۀ مقدس/دنیوی بودن قرآن مطرح شده است و روشنفکران مسلمان، هر یک به ...
 
- 
بنیانهای فکری و معرفتی دو قطب قدرت مسلمان در اندونزی (محمدیه و نهضت العلما) (جامعة المصطفی (ص) العالمیة - نمایندگی تهران و البرز, 2016-09-22)بنیانهای فکری و معرفتی مسلمانان اندونزی متکثر است. آنها به لحاظ سیاسی تحت تأثیر فرهنگهای خارج از اندونزی بوده و با توجه بهگرایشهای مختلفی که در مباحث فکری و اجتماعی دارند و در اثر تعاملات با خاورمیانه، خصوصاً با شرکت ...
 



