نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزایی حصاریان, محمد باقرfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, شیواfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:10:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:10:50Z
dc.date.available1399-07-09T00:10:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:10:50Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-27en_US
dc.date.submitted1398-06-05fa_IR
dc.identifier.citationمیرزایی حصاریان, محمد باقر, احمدی, شیوا. (1397). استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایه‌ی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 4(6), 11-38.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_4129.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171511
dc.description.abstractاستعارۀ دستوری یکی از مفاهیم اساسی در دستور نظام­مند- نقش­گرا است که در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل مطرح در مورد استعارۀ دستوری بحث آموزش و یادگیری این نوع استعاره­هاست. هلیدی( 1993) یادگیری استعارۀ دستوری را بیستمین ویژگی زبان­آموزی می­داند که دست کم تا نه سالگی نمود نمی‌یابد و در مرحلۀ ثانویۀ یادگیری فراگرفته می‌شود. در پژوهش حاضر تلاش می‌شود چگونگی آموزش و یادگیری استعاره­های دستوری در منابع درسی و نوشته­های فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان سطح پایه مورد بررسی قرار گیرد؛ برای این منظور، کتاب خواندن و نوشته‌های فارسی­آموزان سطح پایۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه امام خمینی(ره) بررسی شد. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که میزان و نوع استفاده از استعاره­ها در کتاب و نوشته­های زبان­آموزان بسیار به هم شبیه است. استعاره­های اسم­سازی و وجهیت به ترتیب بالاترین میزان وقوع را در کتاب درسی و نوشته‌های فارسی‌آموزان داشته‌اند (هم در کتاب درسی و هم در نوشتۀ فارسی­آموزان اسم­سازی و وجهیت بیشترین میزان را به خود اختصاص داده­اند). همچنین، هیچ نمونه­ای از استعاره­های وجه و گذرایی در نوشته­های فارسی‌آموزان ملاحظه نگردید؛ در حالی‌که در کتاب درسی چند مورد از استعارۀ گذرایی دیده شد.fa_IR
dc.format.extent11737
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectاستعارۀ دستوریfa_IR
dc.subjectاندیشگانیfa_IR
dc.subjectبینافردیfa_IR
dc.subjectفارسی‌آموزانfa_IR
dc.titleاستعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایه‌ی دیدگاه زبان بنیاد هلیدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد حق التدریس دانشگاه بین المللی امام خمینی / قزوینfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue6
dc.citation.spage11
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد