| dc.contributor.author | میرزایی حصاریان, محمد باقر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | احمدی, شیوا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:10:50Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:10:50Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T00:10:50Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T00:10:50Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-08-27 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-06-05 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | میرزایی حصاریان, محمد باقر, احمدی, شیوا. (1397). استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایهی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 4(6), 11-38. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538-6042 |  | 
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_4129.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171511 |  | 
| dc.description.abstract | استعارۀ دستوری یکی از مفاهیم اساسی در دستور نظاممند- نقشگرا است که در سالهای اخیر توجه پژوهشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از مسائل مطرح در مورد استعارۀ دستوری بحث آموزش و یادگیری این نوع استعارههاست. هلیدی( 1993) یادگیری استعارۀ دستوری را بیستمین ویژگی زبانآموزی میداند که دست کم تا نه سالگی نمود نمییابد و در مرحلۀ ثانویۀ یادگیری فراگرفته میشود. در پژوهش حاضر تلاش میشود چگونگی آموزش و یادگیری استعارههای دستوری در منابع درسی و نوشتههای فارسیآموزان غیرفارسیزبان سطح پایه مورد بررسی قرار گیرد؛ برای این منظور، کتاب خواندن و نوشتههای فارسیآموزان سطح پایۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه امام خمینی(ره) بررسی شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان و نوع استفاده از استعارهها در کتاب و نوشتههای زبانآموزان بسیار به هم شبیه است. استعارههای اسمسازی و وجهیت به ترتیب بالاترین میزان وقوع را در کتاب درسی و نوشتههای فارسیآموزان داشتهاند (هم در کتاب درسی و هم در نوشتۀ فارسیآموزان اسمسازی و وجهیت بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند). همچنین، هیچ نمونهای از استعارههای وجه و گذرایی در نوشتههای فارسیآموزان ملاحظه نگردید؛ در حالیکه در کتاب درسی چند مورد از استعارۀ گذرایی دیده شد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 11737 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | استعارۀ دستوری | fa_IR | 
| dc.subject | اندیشگانی | fa_IR | 
| dc.subject | بینافردی | fa_IR | 
| dc.subject | فارسیآموزان | fa_IR | 
| dc.title | استعاره دستوری از منظر آموزش و یادگیری زبان فارسی: تحلیلی بر پایهی دیدگاه زبان بنیاد هلیدی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد حق التدریس دانشگاه بین المللی امام خمینی / 
قزوین | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 6 |  | 
| dc.citation.spage | 11 |  | 
| dc.citation.epage | 38 |  |