ارزیابی و مقایسۀ مدلهای تأثیرات رسانهها بر مخاطبان با استفاده از تکنیک Topsis Fuzzy
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهیونسیفر, سیدعزیزنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و اثرگذاری بر آنان از اهداف دستاندرکاران رسانههای مختلف است. هدف این پژوهش بررسی و مقایسۀ مدلهای تبیین تأثیرات رسانهها بر مخاطبان است. در این مقاله به چهار مدل از آثار رسانهها یعنی تأثیرات مستقیم، شرطی، انباشتی و شناختی و متغیرهای مهم در هر مدل پرداختهشدهاست. تفاوت مدلها در این است که هر یک بر جنبۀ خاصی از محتوای رسانهها یا مخاطبان به عنوان دریافتکنندگانِ تأثیرات رسانهها تأکید دارند. از آنجا که هر مدل فقط بر بخشی از دلایل تأثیر رسانهها تأکید دارد، هیچکدام از آنها بهتنهایی نمیتواند تبیین کاملی از تأثیرات رسانهها ارائهدهد. بنابراین، با استفاده از روش تاپسیس فازی (Topsis Fuzzy)، مدلهای مورد نظر با هم مقایسه شده و مدلها از لحاظ تأثیرگذاری بر مخاطبان رتبهبندی شدند؛ در پایان، دلایل برتری هر مدل بر دیگری مشخص شد.
کلید واژگان
تأثیرات رسانههاالگوریتم تاپسیس فازی
ماتریس تصمیمگیری فازی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه امام رضا
شاپا
2383-062X2383-0638




