مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ

ارسال های اخیر

  • رسانه ‏های نوپدید و دگرگونی فرهنگی در ایران 

    یراق بافان, مجید؛ امیرمظاهری, امیرمسعود؛ لبیبی, محمد مهدی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    با ظهور رسانه ‏های نوپدید، بیشتر افراد برای انجام امور روزمره تا حد زیادی به این رسانه ها وابسته شده‏ اند. حال مسئله این است که دگرگونی های فرهنگی محصول از گسترش رسانه های نوپدید در ایران چیست؟ پاسخ این پرسش‌ می‌تواند به ...

  • تحلیل جامعه شناختی سیاستگذاری های فرهنگی و هنری گفتمان اصلاحات با تأکید بر تولیدات سینمایی (با مطالعه موردی فیلم متولد ماه مهر ساخته احمدرضا درویش) 

    زمانی عظیم, هوشنگ؛ راودراد, اعظم؛ رونقی نوتاش, مهناز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    در این مقاله سعی بر این بوده با مطالعه جامعه شناختی سیاست گذاری های فرهنگی ـ هنری گفتمان اصلاحات و تأثیر آن در تولیدات سینمایی و با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی،آثار تولید شده سینمایی مورد بررسی قرار گیرد. در نظام ...

  • تحلیل کیفی سواد رسانه‌ای در اثر پذیری روانی کووید 19 در شبکه‌های اجتماعی 

    جمشیدی حسن آبادی, اسماعیل؛ نیرومند, لیلا؛ صبوری خسروشاهی, حبیب (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    مطالعه حاضر تحلیلی کیفی به‌روش گراند‌تئوری است که بر اثرپذیری روانی کووید19در شبکه‌های‌اجتماعی با رویکرد سواد‌رسانه‌ای پرداخته است.هدف این مطالعه شناسایی تاثیر سواد‌رسانه‌ای [رژیم مصرف رسانه‌ای،درک محتوا،اهداف پنهان،گزینش ...

  • بررسی رابطه بین الگوی مصرف رسانه‌های اجتماعی و انجام رفتارهای پرخطر در میان جوانان 18 تا 25 سال 

    مهرابی, داوود (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    استفاده از رسانه‌های اجتماعی با فرصت‌ها و تهدیدهایی از جمله بروز رفتارهای پرخطر همراه است. مطالعه حاضر با استفاده از نظریه استفاده و رضایتمدی و نظریه هنجارهای اجتماعی و همچنین تکیه بر ادبیات پیشین تحقیق درصدد شناخت رابطۀ ...

  • تحلیل گفتمان اخبار شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال در خصوص حوادث مهر ماه 1401 ایران 

    فرامرزیانی, سعید؛ نورانی زنوز, لعیا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اخبار شبکه تلویزیونی ماهواره ای ایران اینترنشنال در مورد حوادث مهرماه 1401 با روش تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف است. جامعه آماری پژوهش کلیه اخبار مرتبط با این حوادث در مهرماه 1401 می باشد که این شبکه ...

  • واکاوی مولفه‌های مهم در حفظ مشتریان برتر بانک سینا (پژوهشی کیفی) 

    شیخ الاسلامی کندلوس, منصور؛ مزیدی شرف آبادی, علی محمد؛ افشانی, سیدعلیرضا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    امروزه مدیران بانک‌ها برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتریان به سمت سایر بانک‌ها بیش از هر زمانی می‌بایست در پی درک نیازها و در خواسته‌های مشتریان باشند تا بتوانند نیازهای‌ آن‌ها را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها گام بردارند و ...

  • توسعه نظریه‌های ارتباط جمعی در محیط رسانه‌ای جدید 

    شاکری نژاد, محسن؛ ویسی سرچمی, ارسلان؛ سیدآقایی احمدی, سیده زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    آشنایی با حوزه ارتباطات و رسانه و درک آن که یکی از دلایل مهم صورت‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی است مستلزم نظریه‌پردازی، بازشناسایی و بازپردازی نظریه است. هدف مقالة حاضر بررسی وضعیت نظریه‌های ارتباط جمعی اجتماعی ـ رفتاری در ...

  • قانون گذاری برای اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی با تاکید بر حوزه ی تبلیغات 

    کرمی, سعید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    ظهور رسانه های دیجیتال موجب رشد پدیدهای تحت عنوان اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی در دهه ی گذشته گردیده که توجه زیادی را در محیط های آکادمیک و سطوح قانونگذاری به خود جلب نموده است. مقاله ی حاضر مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی ...

  • نقش حوزه حله در توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی 

    طاهری پور, زهرا؛ ملیحی, سید مصطفی؛ حسینی, سیدعبدالرحیم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    حوزه حله در سده های میانی جایگزین حوزه های بغداد و نجف شد. حلیان با فراغت سیاسی که درپی برچیده شدن خلافت عباسی ایجاد شده بود، گام های ارزشمندی در جهت توسعه فرهنگ آموزش تطبیقی برداشتند. سرآمد حلیان در این عرصه محقق حلّی و ...

  • بررسی انگیزۀ استفاده از ایموجی میان فعالان ایرانی حوزۀ رسانه در توئیتر 

    فغفوری آذر, پروین؛ آذری, غلامرضا؛ ایرجی, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از ابداع ایموجی‌ها در قالب نمادهای تصویری، امروزه شاهد تکوین زبانی نوین برای تعاملات انسانی در بستر شبکه‌های اجتماعی هستیم. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی مقطعی بوده و ...

  • شبکه‌های مجازی و شکل‌گیری هویت مدرن (مطالعه موردی: جوانان تهرانی) 

    صابر, منوچهر؛ بشیر, حسن؛ مسعودی, امیدعلی؛ مجیدی قهرودی, نسیم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ...

  • دومینوی رسانه‌ای چگونه شکل می‌گیرد؟ یک مطالعه کیفی در ایران 

    شاملو, کاظم؛ افشانی, سیدعلیرضا؛ روحانی, علی؛ مزیدی, علی محمد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    هدف پژوهش، واکاوی بستر‌ها و فرایندهای شکل‌گیری پدیده انتشار دومینویی یا همه‌گیری پیام در رسانه‌های اجتماعی با تاکید بر نقش کاربران بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینه‌ای است. جامعه‌ هدف، کارشناسان فعال در حوزه ...

  • بررسی عوامل موثر بر مدیریت همه گیری اطلاعات در شرایط شیوع کرونا 

    شهابی, وحید؛ شهابی, علی؛ پوریا نسب, آیدا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2024-02-20)
    همه گیری اطلاعات به شرایطی اطلاق می شود که اطلاعات وسیعی اعم از اطلاعات صحیح و غلط، در مورد یک مشکل ایجاد شود و این وسعت اطلاعات مانع دستیابی به راهکارهای موثر برای مدیریت آن شده که این شرایط در محیط های دیجیتال بخصوص در ...

  • نشانه‌ها در خدمت تولید معنا در رسانه: عکاسی دفاع مقدس از منظر نشانه شناسی اجتماعی 

    مهدوی, هامون؛ اردلانی, حسین (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    عکاسی در جایگاه رسانه‌ای مؤثر در بیان واقعیات اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جمعی، دارای نقش‌های روایتی و مفهومی کارآمد است. عکس‌های جنگ ایران و عراق به عنوان متونی ضمنی از عوامل گفتمانی، مؤلفه‌های اجتماعی و شناختی، از جمله ...

  • شبکه‌های مجازی و شکل‌گیری هویت مدرن (مطالعه موردی: جوانان تهرانی) 

    صابر, منوچهر؛ بشیر, حسن؛ مسعودی, امیدعلی؛ مجیدی قهرودی, نسیم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ...

  • راهکارهای اقناع رسانه‌ای مخاطبان به منظور مدیریت مصرف آب 

    جلیلوند خسروی, مسعود؛ کریمی, مرضیه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    آب به عنوان مهم‌ترین عنصر حیات از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد. این مهم با توجه به بحران‌های زیست محیطی ایجاد شده در جهان اهمیتی مضاعف پیدا کرده است. همچنین شناخت دقیق رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ...

  • ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: بحران کووید 19 ) 

    حسنی دخت, سودابه؛ زرگر, سیدمحمد؛ نعمتی انارکی, داوود؛ رشیدی, احتشام (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    رسانه‌های خبری نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری افکار عمومی در جوامع دارند. اهمیت این نقش نه در مراجعه تعداد زیاد مخاطبان به این رسانه‌ها، بلکه در میزان اعتماد اجتماعی است که مخاطبان به رسانه خبری پیدا می‌کنند. لذا هدف کلی تحقیق ...

  • مطالعه ی جامعه شناختی تأثیر ساختار سیاسی و اجتماعی دهه اول انقلاب اسلامی بر تولیدات هنری (سینمایی) (مطالعه ی موردی تحلیل فیلم دیده بان ساخته ابراهیم) 

    زمانی, هوشنگ؛ راودراد, اعظم؛ رونقی نوتاش, مهناز (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    از دیرباز تأثیرگذاری گرایشات طبقه حاکم بر آثار و دست آوردهای مختلف افراد در جوامع وجود داشته است، سینما به عنوان یکی از دست آورد های فردی و جمعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در کشور ایران که با رخ دادن یکی از بزرگترین ...

  • شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران 

    علی شریفی, مهدی؛ هاشم زهی, نوروز؛ رحمان زاده, سید علی؛ عقیلی, سیدوحید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و ...

  • تدوین مدل سیاستگذاری رسانه‌ای با رویکرد شناختی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 

    حسینی, سید حمید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2023-08-23)
    رسانه‌ها یکی از عوامل و نیروهای مهم تغییرات اجتماعی در جوامع‌اند. از این رو باید برای این نهادهای تأثیرگذار سیاست‌‌‌هایی در سطح کلان تدوین کرد تا بتوان بیشترین بهره‌برداری را از آنها به عمل آورد. رویکرد شناختی با توجه بـه ...

View more