نقش کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انتقال میراث فرهنگی ناملموس
(ندگان)پدیدآور
باب الحوائجی, فهیمهعابدی, هدیمنصورکیایی, ربابهنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی میزان انتقال میراث فرهنگی ناملموس در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استانهای مورد مطالعه میباشد. در این تحقیق کلیه آثار ثبت شده از ایران در حوزه میراث فرهنگی ناملموس، یونسکو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ایران تعریف شد. این موضوعها شامل 5 حوزه اصلی و 78 موضوع فرعی میشوند.     جامعه پژوهش حاضر را کلیه کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان و همدان تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از سیاهه وارسی محقق ساخته که کارمندان معاونت پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تکمیل گردید استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحقیق پیمایشی توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. شاخصهای پژوهش نشان میدهد که بیشترین سهم امانت منابع در حوزه میراث فرهنگی ناملموس با 3/25 درصد در سال 2006 بوده است و کمترین درصد از سهم امانت مربوط به سال 2014 با 12/1 درصد میباشد. موضوع ادبیات شفاهی با 43/52 درصد، معرقکاری روی چوب و قلمزنی با 5/14 درصد و طبیعت و سرگرمی با 82/8 درصد از مهمترین موضوعات به امانت رفته از کل موضوعهای مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 5 استان مورد مطالعه بودهاند (2006- 2015میلادی). از میان 44 فعالیت "خدمات عمومی" اجرا شده در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 5 استان مورد مطالعه، معرفی سرزمین با 43/8 درصد، قصه گویی با 57/7 درصد و نقاشی با 49/7 درصد بیشترین تأثیر را در جذب کاربران داشتند.
کلید واژگان
کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانمیراث فرهنگی
میراث فرهنگی ناملموس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن ترویج علم ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران؛




