مرور دوره 4, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
منجی باوری در گات های زرتشت، همه، سودرسانندگی اشاباوران
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)فهم نظریۀ نجات و منجی در آیین زرتشتی و به خصوص در گاتهای زرتشت، از جمله موضوعاتی است که اوستاشناسان و زرتشتشناسان را همچنان به خود مشغول داشته است. فهم رایج آن است که گرچه باور به آمدن رهاننده یا رهانندگان آخرالزمانی ...
-
بدون عنوان
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)احکام راجع به علیت- راجع به اینکه چه چیز علت چه چیز میشود- آن قدر در زندگی ما متداول است که ما متوجة آن نمیشویم. اما چرا یک چیز علت چیزی دیگر میشود؟ چه چیزی یک شیء را علت شیء دیگر میسازد. ما ابتدا باید میان فهم ...
-
فرگه ویتگنشتاین و استدلال زبان خصوصی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)یکی از مهمترین موضوعهایی که ویتگنشتاین در پژوهشهای فلسفی بدان پرداخته است، مسئلة زبان خصوصی است. بنا بر نظر وی کاربر زبان از آن جهت که کاربر زبان است، نمیتواند اندیشهها، احساسها و عواطف خود را به زبانی یکسره خصوصی ...
-
بررسی نقد کانت بر برهان وجودی اثبات وجود خداوند
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)برهان وجودی از مهمترین براهین اثبات وجود خداوند است که تقریرهای مختلفی از آن در آثار آنسلم، دکارت، اسپینوزا و لایبنیتس آمده است و معروفترین ناقدان آن آکویناس و کانت بودهاند. از آنجا که نقد کانت بر این برهان بر مبانی ...
-
پاره ای از نوآوری های حکیم رفیعی قزوینی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)از حکیم رفیعی قزوینی آثار اندکی باقی مانده است، اما همین اندک مشتمل بر نوآوریهایی است. در این مقاله به پنج نوآوری از این فیلسوف و عارف الهی پرداخته شده است، راجع به این مباحث: 1. در بارۀ معنای کمال الهی ...
-
تحلیل روش شیخ اشراق در مسئله تبیین
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)از مهمترین ارکان نظامهای فلسفی، قدرت تبیینگری آنهاست. به گونهای که این ویژگی میتواند سبب تمایز مکاتب فکری و نظامهای فلسفی از یکدیگر باشد. شیخ اشراق به عنوان یک فیلسوف، آگاهانه در صدد ارائۀ تبیینهای علّی بوده و ...
-
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2006-03-21)از آنجا که ادّعای معرفت بدون ارائة دلیل کافی و وافی بیوجه است، اساس معرفتشناسی معاصر بر این است که بنیان نظام معرفت بشری چیست، و نظام معرفتی بشر از کجا آغاز میشود و به کجا سر میسپارد. از نظر ...



