پاره ای از نوآوری های حکیم رفیعی قزوینی
(ندگان)پدیدآور
حکاک, سید محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
از حکیم رفیعی قزوینی آثار اندکی باقی مانده است، اما همین اندک مشتمل بر نوآوریهایی است. در این مقاله به پنج نوآوری از این فیلسوف و عارف الهی پرداخته شده است، راجع به این مباحث: 1. در بارۀ معنای کمال الهی در جنب جمال و جلال الهی، که وی برخلاف مشهور آن را نه مجموع جمال و جلال بلکه امری ورای آن دو گرفته و عبارت دانسته است از تمامیت ذات الهی به عینیت ذات و صفات و عینیت خود صفات با هم. در ذیل همین بحث، حکیم رفیعی تعریفی از جمال و جلال ارائه میدهد که جامع تعریف فیلسوف و عارف است و خود این تعریف نیز خالی از ابتکار نیست. 2. در شرح عبارت «اللهم انی اسئلک بما تجیبنی به حین اسئلک»، که او علاوه بر معنایی که در مرحلۀ اول به ذهن میآید، معنایی ذکر میکند که حکایت از ذهن جوال و نوجوی او دارد. 3. در خصوص نفی ترکیب از ذات الهی و بیان اینکه ترکیب به هر نحوی که باشد، مستلزم امکان است، که او در این مسئله برهانی اقامه میکند و در انتها میگوید که آنچه گفتیم در هیچ کتابی مکتوب نیست. 4. در توضیح این سخن حکما که تأثیر جسمی در جسمی دیگر نیازمند وضع و محاذات است، مراد از وضع و محاذات را نوعی اتحاد و اتصال میداند. 5. در نقد این سخن مشهور که ارادۀ غیر از شهوت است و از همین رو، انسان گاهی چیزی را اراده میکند که متعلق شهوت او نیست و گاهی چیزی را مورد شهوت قرار میدهد که ارادهاش بدان تعلق نگرفته است.
کلید واژگان
جمالجلال
کمال
ترکیب
امکان
وجوب
قوۀ جسمانی
وضع
محاذات
اراده
شهوت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2006-03-211385-01-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانشاپا
2228-65782228-6586




