مرور پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 256

  • ابتناء وجود شناسانة اخلاق به دین 

    دانش, جواد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2012-03-20)
    انحاء نسبت­های مفهومی، ثبوتی، اثباتی، انگیزشی و ... میان دین و اخلاق، در طول تاریخ و دست­کم از زمان افلاطون به ­این سو، مورد اقبال متفکّران بوده ­است؛ چه ­این­که هر دو متکفّل صلاح و فلاح انسان این­جهانی بوده و بسته به ...

  • ابن رشد، فعل الهی و قاعدة الواحد 

    فرجی پاک, مهدی؛ سعیدی مهر, محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-09-23)
    قاعدة «الواحد»، یکی از مهم­ترین قواعد فلسفی به شمار می­آید، که البته می­توان بنیاد آن را نظریه­ای نوافلاطونی دانست. ابن­رشد، در کتاب­های مختلف خود به قاعدة «الواحد» و در پی آن، به تبیین نحوة فاعلیّت ...

  • اختیار و ضرورت از دیدگاه حکمت متعالیه، مکتب نائینی و محمدتقی جعفری 

    نصری, عبدالله (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2015-02-20)
    یکی از مسائل مهم در بحث جبر و اختیار رابطۀ اختیار با ضرورت است، چرا که طبق قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد، هیچ پدیده‏ای تا به سر حد ضرورت نرسد تحقق پیدا نخواهد کرد. این که این قاعده در مورد همۀ پدیده‏ها صادق است یا این که ...

  • اخلاقِ حرمتِ حیات 

    فلاحی, جعفر (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-02-20)
    اخلاق حرمت حیات ـ‌پروردۀ آلبرت شوایسترـ  حامی صورت‌های مختلف حیات اعم از بشری و غیربشری است و بر حفظ و حرمت به حیات تأکید دارد. از سوی دیگر، آرتور شوپنهاور معتقد به انکار حیات و کناره‌گیری از آن است. این مقاله به ربط و ...

  • ارزش معرفت‌شناختی تجربۀ دینی: دیداری دوباره با سی. دی. براد 

    حجتی, غزاله (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2017-02-19)
    سی. دی. براد کوشید تا با اتخاذ رویکردی تجربی به باور دینی بپردازد، رویکردی که پیش از او جیمز و برخی فیلسوفان دیگر نیز اتخاذ کرده بودند. او برای تجارب دینی ارزش معرفت‌شناختی قائل بود و آنها را شاهدی بر باورهای دینی، به ویژه ...

  • ارزیابی دیدگاههای الحادی داوکینز در کتاب «پندار خدا» 

    مروت, علی اصغر (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-02-20)
    ریچارد داوکینز در پندار خدا، به تفصیل، به نفی خدایی که ناظم منظومه‌های طبیعی است پرداخته است. البته او در این کتاب، به اجمال، به نفی خدایی که اجابت‌کنندهٔ دعا، معجزه‌گر و همه‌توان در عینِ همه‌دانی نیز پرداخته است. ...

  • ارزیابی رهیافت فرانکفورت در برابر استدلال غیرمستقیم پیامد 

    دانش, جواد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2017-08-23)
    تقریرهای مختلف برهان غیرمستقیم ون اینوگن بر ناسازگاری تعین‌گرایی علّی و مسئولیت اخلاقی مدعی است که اولاً ضرورت و تعین پیشین علّی موجب می‌گردد که کنش‌های انسان برآمده از رخدادهای گذشته و قوانین طبیعت و در نتیجه فاقد امکان ...

  • ارزیابی نظریۀ شوپنهاور دربارۀ معنای زندگی 

    رستمی, یداله (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-08-23)
    شوپنهاور زندگی انسان را بی‌معنا می‌داند. می‌توان ادله او را بر ناسازگاری معنای زندگی این گونه بیان کرد: او وجود خدا را به علت وجود درد و رنج‌های فراوان در زندگی منکر شده، معتقد است که انسان به طور ناموجهی آن را برای معنادار ...

  • استدلال اخلاقی علیه وجود خدا؟ 

    خداپرست, امیرحسین (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-02-20)
    گرچه در سنت فلسفۀ دین استدلال اخلاقی بر وجود خدا موضوعی شناخته‌تر است، در دهه‌های اخیر فیلسوفان خداناباور به طرح استدلال اخلاقی علیه وجود خدا نیز پرداخته‌اند. این استدلال دست‌کم به پنج شکل متفاوت صورت‌بندی شده است: (1) ...

  • استعاره راه معرفت شناسی صدرایی و تبیین هستی شناختی سازمان 

    پور عزت, علی اصغر؛ هاشمیان, سید محمد حسین (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2007-09-23)
    از دیدگاه روش‌شناسی هرمنوتیکی، استعاره، با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد، ابزاری کارآمد در فهم پدیده‌های پیچیدۀ علوم گوناگون تلقی می‌شود. در قلمرو علم مدیریت نیز برخی نظریه‌پردازان سازمان تلاش کرده‌اند تا با ...

  • استیفای عوامل مهجوریت ایده «ترادف مفهومی» در باب صفات الهی (با تأکید بر آثار ابن سینا و شیخ احسائی) 

    هدایت‌افزا, محمود (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-02-20)
    ایدۀ سینوی در باب ترادف مفهومی صفات ذاتی ایزد متعال شاذترین نگاه در باب اوصاف ذات احدی محسوب می‌شود. طبعاً این رخداد معلول برخی دلایل علمی و عوامل غیرمعرفتی است، که پژوهش پیشِ رو عهده‌دار گردآوری و تبیین آنهاست. عدم ارائۀ ...

  • اصطلاح شناسی ابداع در الهیات اسماعیلیه عصر فاطمیان 

    بهرامی, محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-02-19)
    هر چند که «ابداع» مورد توجه همه فیلسوفان مسلمان بوده، اما در الهیات اسماعیلیه توجه ویژه ای به آن شده است به گونه ای که شخصیت‌ها و گروه های نامداری مانند نسفی، ابوحاتم رازی، سجستانی، اخوان‌الصفا، کرمانی و ناصرخسرو، به تفسیر ...

  • اصل سنخیّت از دیدگاه فخر رازی و خواجة طوسی 

    حسینی شاهرودی, سید مرتضی؛ استثنایی, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)
    فخر رازی سنخیّت میان خدای متعال و مخلوقات را به دلیل اشتراک میان واجب­الوجود و ممکن­الوجود و محدود شدن قدرت الهی انکار می‌کند و آن را با مقام تنزیه خدای متعال در تعارض می­داند؛ ولی خواجة طوسی در آثار فلسفی ...

  • اعتبار و حقیقت در اخلاق، افتراق و اشتراک اخلاق طباطبایی و اخلاق ویتگنشتاین متقدم 

    دباغ, سروش؛ دباغ, حسین (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2009-09-23)
    در فلسفه‌ و کلام‌ اسلامى‌ واژة اعتباری‌ کاربرد پردامنه‌ای‌ دارد. ظاهراً جز شهاب‌الدین‌ سهروردی‌ (از متقدمان‌) و محمدحسین‌ طباطبایى‌ (از متأخران‌)، کسى‌ فصلى‌ مستقل‌ در تبیین‌ اعتباریات‌ و چگونگی تمایز آن­ها‌ با دیگر ...

  • اعتراض هیوم به برهان نظم بر مبنای وجود شر و خداباوری شکاکانه 

    صائمی, امیر؛ هدایت‌زاده رضوی, سید محمد هادی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2020-08-22)
    در کتاب گفتگویی درباره دین طبیعی، هیوم بر مبنای مشاهده شر در عالم تلاش می‌کند نشان دهد وجود شر خللی ترمیم‌ناپذیر در استدلال‌های طبیعی به سود خداوند ایجاد می‌کند. موضوع این نوشته این اعتراض عمده هیوم است. در این ...

  • الهیات تمثیلی یا الهیات تشکیکی 

    صادقی, افلاطون (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)
    در زبان بشری الفاظی وجود دارد که در زبان دینی به نحو مشترک به خدا و مخلوقات نسبت داده می‌شود. نسبت این الفاظ به خدا و انسان به نحو مشترک لفظی و مشترک معنوی منجر به دیدگاه تشبیه و تعطیل می‌شود که از چالش‌های الهیاتی است. ...

  • الهیات طبیعی و رابطه علم و دین از منظر پلانتینگا 

    فقیهی فاضل, مرتضی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2018-02-20)
    الهیات طبیعی فهمی الهیاتی است که مستقل از حقایق وحیانی و تنها از طریق معارف بشری در پی ارائۀ دلیلی موجّه برای باور به وجود خداوند است. الهیات طبیعی همواره به عنوان حلقۀ ارتباط همدلانه میان علم و دین مورد توجه بوده است. ...

  • امکان شناخت انسان در آراء یاسپرس و جوادی آملی 

    خادمی, حمید رضا (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-02-19)
    یاسپرس، به عنوان فیلسوفی اگزیستانس، ذات و حقیقت انسان را اگزیستنس می‌نامد و بر این باور است که شناخت من به عنوان اگزیستنس در فرآیند خودنگری -تأمل در خویش- انسان را به بیرون از خود که همان امر متعالی است می‌رساند. یاسپرس ...

  • امکان وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه 

    سوزنچی, حسین (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2005-09-23)
    وحدت وجود یکی از مهم‌ترین مدعیات عرفاست که همواره با بحث‌ها و چالش‌های فراوانی همراه بوده است. در میان نظام‌های فلسفی در جهان اسلام، ملاصدرا، که توجه خاصی به آرای عرفانی داشت، بر این باور بود که اولین کسی است که توانسته ...

  • انسان متعالی و رابطه عقل و ایمان از منظر کرکگور 

    عرب زاده, متین السادات؛ فنائی, ابوالقاسم (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2021-04-21)
    مسئله ایمان و سازگاری یا عدم سازگاری آن با عقل و همچنین توجیه باورهای دینی بر پایه عقلانیت از دیرباز به عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل فلسفه دین محسوب شده است. فیلسوفان و اندیشمندان بسیاری به بررسی این موضوع غامض و ...