مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارت های اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
عباسی اصل, رویاسعدی پور, اسماعیلاسدزاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی (گروههای پیشرفت تیمی دانشآموزان- جیگساو- باهمآموختن) بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی منطقه سه تبریز انجام پذیرفته است.گروه نمونه شامل 97 نفر دانشآموز از چهار کلاس است که از راه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. از این چهار کلاس به صورت تصادفی سه کلاس بهعنوان گروههای آزمایشی و یک کلاس به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شدهاند و سپس در طی هشت جلسه در هر یک از گروههای آزمایشی یکی از روشهای یادگیری مشارکتی مذکور اجرا شده و گروه گواه روند متداول تدریس را دنبال کرده است. برای گردآوری دادهها از مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون در دو مرحلهی قبل و بعد از جلسات و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون توکی استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش، در مقایسه اثربخشی این سه روش بر مهارتهای اجتماعی، تفاوت میانگینهای بهدستآمده بین گروههای آزمایشی معنادار نیستند؛ ولی در مقایسه میانگین نمرههای گروههای آزمایشی با گروه گواه، تفاوت میانگینهای گروههای آزمایشی الف (گروههای پیشرفت تیمی دانشآموزان) و ب (جیگساو) با گروه گواه، بهترتیب در سطوح (01/0Pگروههای آزمایشی ج (باهمآموختن) و گواه در هیچیک از این سطوح معنادار نیست. بهعبارت دیگر، نتایج گویای تفاوت این سه روش در تأثیرگذاری بر مهارتهای اجتماعی هستند.
کلید واژگان
یادگیری مشارکتیگروههای پیشرفت تیمی دانشآموزان
جیگساو
باهم آموختن
مهارتهای اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




