رویکردهای نوین آموزشی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
شناسایی و رتبهبندی چالشها و راهبردهای تابآوری تحصیلی بزرگسالان بر مبنای تلفیق تحلیل مضمون و خانۀ کیفیت
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)تابآوری تحصیلی به سطح بالای انگیزش، پیشرفت و عملکرد، با وجود حوادث و شرایط استرسزایی اشاره دارد که دانشآموزان، دانشجویان و سایر فراگیران در محیط آموزشی با آن مواجه هستند. این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای تابآوری ...
-
آموزش افتراقی ارتقاءیافته به کمک فناوری: یک مرور روایتی
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)اهمیت درنظرگرفتن نیازها و ویژگیهای متنوع یادگیرندگان در محیطهای یادگیری الکترونیکی امری ضروری است و امروزه با بهرهمندی محیطهای یادگیری از ابزارهای فناورانه، در کانون توجه پژوهشگران حوزه آموزش قرار گرفته است. پژوهش حاضر ...
-
واکاوی و تبیین رویکرد معلم تأملی و نقش آن در بهبود دانش برنامۀ درسی: توسعۀ یک گفتمان تربیتی در دانشگاه فرهنگیان
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین شاخصهای معلم تاملی در راستای بهبود دانش برنامه درسی صورت گرفت. رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل مضمون همراه با تحلیل مقایسهای بود. مشارکتکنندگان دانشجو- معلمانی بودند که در آن دادهها از ...
-
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفهای (4C-ID) بر یادگیری معنادار و تفکر انتقادی دانشآموزان پایۀ ششم شهرستان اردبیل
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفهای (4C-ID) بر یادگیری معنادار و تفکر انتقادی در دانشآموزان بود. پژوهش از منظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کمی و از نظر روش اجرا نیمهآزمایشی با ...
-
طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانش و مهارت مورد نیاز در پژوهشهای کیفی و کمی
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)واحدهای آموزشی حسابداری تمرکزی بسیار محدود بر توسعۀ مهارتها در برنامههای درسی دارند. کارفرمایان این بحث را گزارش کردهاند که خواهان مهارتها و ویژگیهای متنوع در فارغالتحصیلان جدید حسابداری برای حفظ منافع اقتصادی در ...
-
تدوین الگوی بازنگری برنامهی درسی ریاضی دورهی ابتدایی بر اساس رویکرد فولن
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی برنامۀ درسی ریاضی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکرد فولن بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از سنتزپژوهی بر اساس مدل قیاس مبتنی بر مدل کلاین بود. جامعۀ پژوهش شامل متون مرجع در حوزۀ شناسایی اصلاحات آموزشی ...
-
مقایسۀ اثربخشی آموزش بر اساس الگوی چرخۀ یادگیری، روش مشارکتی و روش معمول بر میزان مشغولیت تحصیلی و نگرش به یادگیری در درس علوم تجربی پسران پایۀ هشتم
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2025-01-20)این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش بر اساس الگوی چرخۀ یادگیری، روش مشارکتی و روش معمول بر میزان مشغولیت تحصیلی و نگرش به یادگیری در درس علوم تجربی پایۀ هشتم پسران انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ...
-
ادراک معلمان از چالشهای تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس: یک مطالعۀ کیفی پدیدارشناسی
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)هدف پژوهش بررسی ادراک معلمان از چالشهای تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس بود. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ پژوهش تمامی معلمان شاغل در مدارس ابتدایی دورۀ دوم شهرستان تربتحیدریه و روش ...
-
رویکردهای نوین آموزشی، سال هیجدهم، شمارۀ 2، شمارۀ پیاپی 38، پاییزو زمستان 1402
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)
-
تدوین چارچوب برنامۀ درسی هدایت تحصیلی ـ شغلی در نظام آموزشوپرورش ایران
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف تدوین چارچوب برنامۀ درسی هدایت تحصیلی ـ شغلی در نظام آموزشوپرورش ایران با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی ـ کمّی) طی دو گام انجام شده است. در گام اول، به منظور شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفههای چارچوب ...
-
ساخت و اعتباریابی مقدماتی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان برای ورود به دبستان در کشور افغانستان
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)یکی از مهمترین برنامههای نظام آموزشی برای کودکان برنامۀ سنجش آمادگی تحصیلی کودکان در بدو ورود به دبستان است. هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون سنجش آمادگی تحصیلی کودکان برای ورود به دبستان در کشور افغانستان» است. ...
-
رویکردهای نوین آموزشی، سال هیجدهم، شمارۀ 1، شمارۀ پیاپی 37، بهار و تابستان 1402
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2023-08-23)
-
شناسنامه علمی: رویکردهای نوین آموزشی: سال نوزدهم، شماره اول، پیاپی 39، بهار و تابستان 1403
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)
-
تدوین الگویی برای برنامۀ صلاحیت حرفهای مربیان پیشدبستانی ایرانی براساس الگوی آموزشی والدورف
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-12-22)در پژوهش حاضر تلاش شده است با الهام از رویکرد آموزشی والدورف و متناسب با چارچوبهای تعیینشده در اسناد بالادستی کشور، الگوی مفهومی برای کسب صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستان در ایران ارائه شود. به این منظور و با هدف ...
-
بررسی تأثیر روش تدریس معلم در ارتقای یادگیری دانشآموزان در فضای مجازی (اقدام پژوهی درس فلسفه)
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-12-22)هدف پژوهش حاضر، ارتقای یادگیری مفاهیم فلسفی در آموزش مجازی در دوران همهگیری کووید-19 است. این پژوهش با استفاده از روش اقدام پژوهی ترکیبی طی شش ماه و با مشارکت 51 دانشآموز پایۀ دوازدهم دورۀ دوم متوسطه شهرستان شهریار در ...
-
اثربخشی تدریس به شیوۀ کلاس معکوس بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مؤلفههای انگیزش یادگیری درس روش تحقیق بین کارکنان مرکز تحقیقاتی آجا
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-12-22)استفاده از روشهای آموزشی فعال و یادگیرندهمحور در بهبود عواملی همچون راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش یادگیری مؤثر است که رابطۀ مستقیمی با عملکرد یادگیری فراگیران دارد. این مقاله، با هدف بررسی تأثیر تدریس به شیوۀ کلاس ...
-
کاوشی بر رسالههای دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیموتربیت دانشگاه شیراز: تحلیل موضوعی و روششناختی
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-08-23)پژوهش حاضر با هدف واکاوی رسالههای دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز برای دستیابی به گرایشهای موضوعی و رویکردها، روشهای پژوهش آنها و بررسی روند رسالهها در طول زمان انجام شده است. نمونۀ این پژوهش، تمامی رسالۀ ...
-
واکاوی تجارب زیستۀ معلمان تازهکار از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایه
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-08-23)این مطالعه با هدف فهم تجربۀ زیستۀ معلمان تازهکار از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایه طراحی و در چارچوب روش پژوهش کیفی و طرح پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. شرکتکنندگان در این پژوهش، 24 نفر از معلمان تازهکار (سابقۀ یک تا ...
-
شناسایی ویژگیهای مطلوب برنامةدرسی آموزش علوم مبتنی بر علوم اعصاب شناختی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای مطلوب برنامهدرسی مبتنی بر یافتههای علوم اعصاب شناختی در آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی انجام شد. روش مورد استفاده ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی به روش فیش برداری و تحلیل محتوای ...
-
شناسایی و ارزیابی مولفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلیسینا در دوره همه گیری کرونا
(معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2024-02-20)پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مولفههای آموزش مجازی در دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه هدف در بخش کیفی جامعه آماری شامل متخصصان، خبرگان و صاحب نظران حوزه فناوری آموزشی ...



