• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    چه موقع یادگیری مسئله‌محور اثربخش‌تر است: یک فراتحلیل

    (ندگان)پدیدآور
    عالی, آمنهخرمی،, علیاسلامی, سهیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    699.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یادگیری مسئله­محور یک روش آموزشی فعال و سازنده­گرا در نظام آموزشی است که توجه پژوهشگران را در چند دهة اخیر به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات زیادی به­منظور ارزیابی اثربخشی آن انجام گرفته است و نتایج متنوعی را گزارش کرده­اند. این فراتحلیل برای دست­یابی به یک نتیجه­گیری کلی دربارة میزان و شرایط اثربخشی یادگیری مسئله‌محور اجرا شده است. جامعة مدنظر همة پژوهش­های انجام­گرفته از سال 1384 تاکنون است که تأثیر یادگیری مسئله­محور را بر عملکرد یادگیرندگان با شاخص­های مختلف سنجیده­اند و در پایگاه­های اطلاعاتی در دسترس هستند. پس از ارزیابی پژوهش­ها براساس معیارهای ورود و خروج، 27 پژوهش انتخاب و با استفاده از نرم­افزار CMA2 تحلیل شد. با انجام تحلیل حساسیت به­منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 73 اندازة اثر باقی ماند که تحلیل شد. بررسی­های آماری نشان داد: 1) طبق اندازة اثر ترکیبی به­دست­آمده در مدل­های ثابت و تصادفی، یادگیری مسئله­محور بر بهبود یادگیری در حد متوسط مؤثر بوده است. 2) یادگیری مسئله­محور بر حیطه­های مختلف یادگیری (دانش، نگرش، و مهارت) تأثیر معنادار داشته است. 3) تأثیر یادگیری مسئله­محور در سطوح مختلف آموزشی (ابتدایی، متوسطه و دانشگاه) معنادار بوده و با افزایش سطح آموزش یا پایة تحصیلی یادگیرندگان بر اثربخشی این شیوة آموزشی افزوده شده است. 4) یادگیری مسئله­محور روشی برتر نسبت به روش­های سنتی تدریس بوده، اما از روش­های فعال دیگر بهتر نبوده است. در پایان، براساس یافته­ها پیشنهادهای کاربردی در حوزة تعلیم و تربیت ارائه شده است.
    کلید واژگان
    یادگیری مسئله‌محور
    اثربخشی آموزشی
    فراتحلیل

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.105216.1104
    http://nea.ui.ac.ir/article_24009.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160185

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب