نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعالی, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorخرمی،, علیfa_IR
dc.contributor.authorاسلامی, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:41:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:41:06Z
dc.date.available1399-07-08T23:41:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:41:06Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-16en_US
dc.date.submitted1396-04-25fa_IR
dc.identifier.citationعالی, آمنه, خرمی،, علی, اسلامی, سهیلا. (1397). چه موقع یادگیری مسئله‌محور اثربخش‌تر است: یک فراتحلیل. رویکردهای نوین آموزشی, 13(2), 77-94. doi: 10.22108/nea.2019.105216.1104fa_IR
dc.identifier.issn2476-3608
dc.identifier.issn2423-6780
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.105216.1104
dc.identifier.urihttp://nea.ui.ac.ir/article_24009.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160185
dc.description.abstractیادگیری مسئله­محور یک روش آموزشی فعال و سازنده­گرا در نظام آموزشی است که توجه پژوهشگران را در چند دهة اخیر به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات زیادی به­منظور ارزیابی اثربخشی آن انجام گرفته است و نتایج متنوعی را گزارش کرده­اند. این فراتحلیل برای دست­یابی به یک نتیجه­گیری کلی دربارة میزان و شرایط اثربخشی یادگیری مسئله‌محور اجرا شده است. جامعة مدنظر همة پژوهش­های انجام­گرفته از سال 1384 تاکنون است که تأثیر یادگیری مسئله­محور را بر عملکرد یادگیرندگان با شاخص­های مختلف سنجیده­اند و در پایگاه­های اطلاعاتی در دسترس هستند. پس از ارزیابی پژوهش­ها براساس معیارهای ورود و خروج، 27 پژوهش انتخاب و با استفاده از نرم­افزار CMA2 تحلیل شد. با انجام تحلیل حساسیت به­منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 73 اندازة اثر باقی ماند که تحلیل شد. بررسی­های آماری نشان داد: 1) طبق اندازة اثر ترکیبی به­دست­آمده در <br /> مدل­های ثابت و تصادفی، یادگیری مسئله­محور بر بهبود یادگیری در حد متوسط مؤثر بوده است. 2) یادگیری مسئله­محور بر <br /> حیطه­های مختلف یادگیری (دانش، نگرش، و مهارت) تأثیر معنادار داشته است. 3) تأثیر یادگیری مسئله­محور در سطوح مختلف آموزشی (ابتدایی، متوسطه و دانشگاه) معنادار بوده و با افزایش سطح آموزش یا پایة تحصیلی یادگیرندگان بر اثربخشی این شیوة آموزشی افزوده شده است. 4) یادگیری مسئله­محور روشی برتر نسبت به روش­های سنتی تدریس بوده، اما از روش­های فعال دیگر بهتر نبوده است. در پایان، براساس یافته­ها پیشنهادهای کاربردی در حوزة تعلیم و تربیت ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent699
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofرویکردهای نوین آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofNew Educational Approaches  en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.105216.1104
dc.subjectیادگیری مسئله‌محورfa_IR
dc.subjectاثربخشی آموزشیfa_IR
dc.subjectفراتحلیلfa_IR
dc.titleچه موقع یادگیری مسئله‌محور اثربخش‌تر است: یک فراتحلیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue2
dc.citation.spage77
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد