| dc.contributor.author | عالی, آمنه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خرمی،, علی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | اسلامی, سهیلا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:41:06Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:41:06Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:41:06Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:41:06Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-07-16 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-04-25 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | عالی, آمنه, خرمی،, علی, اسلامی, سهیلا. (1397). چه موقع یادگیری مسئلهمحور اثربخشتر است: یک فراتحلیل. رویکردهای نوین آموزشی, 13(2), 77-94. doi: 10.22108/nea.2019.105216.1104 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2476-3608 |  | 
| dc.identifier.issn | 2423-6780 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.105216.1104 |  | 
| dc.identifier.uri | http://nea.ui.ac.ir/article_24009.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160185 |  | 
| dc.description.abstract | یادگیری مسئلهمحور یک روش آموزشی فعال و سازندهگرا در نظام آموزشی است که توجه پژوهشگران را در چند دهة اخیر به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات زیادی بهمنظور ارزیابی اثربخشی آن انجام گرفته است و نتایج متنوعی را گزارش کردهاند. این فراتحلیل برای دستیابی به یک نتیجهگیری کلی دربارة میزان و شرایط اثربخشی یادگیری مسئلهمحور اجرا شده است. جامعة مدنظر همة پژوهشهای انجامگرفته از سال 1384 تاکنون است که تأثیر یادگیری مسئلهمحور را بر عملکرد یادگیرندگان با شاخصهای مختلف سنجیدهاند و در پایگاههای اطلاعاتی در دسترس هستند. پس از ارزیابی پژوهشها براساس معیارهای ورود و خروج، 27 پژوهش انتخاب و با استفاده از نرمافزار CMA2 تحلیل شد. با انجام تحلیل حساسیت بهمنظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 73 اندازة اثر باقی ماند که تحلیل شد. بررسیهای آماری نشان داد: 1) طبق اندازة اثر ترکیبی بهدستآمده در <br /> مدلهای ثابت و تصادفی، یادگیری مسئلهمحور بر بهبود یادگیری در حد متوسط مؤثر بوده است. 2) یادگیری مسئلهمحور بر <br /> حیطههای مختلف یادگیری (دانش، نگرش، و مهارت) تأثیر معنادار داشته است. 3) تأثیر یادگیری مسئلهمحور در سطوح مختلف آموزشی (ابتدایی، متوسطه و دانشگاه) معنادار بوده و با افزایش سطح آموزش یا پایة تحصیلی یادگیرندگان بر اثربخشی این شیوة آموزشی افزوده شده است. 4) یادگیری مسئلهمحور روشی برتر نسبت به روشهای سنتی تدریس بوده، اما از روشهای فعال دیگر بهتر نبوده است. در پایان، براساس یافتهها پیشنهادهای کاربردی در حوزة تعلیم و تربیت ارائه شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 699 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US | 
| dc.relation.ispartof | رویکردهای نوین آموزشی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | New Educational Approaches | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.105216.1104 |  | 
| dc.subject | یادگیری مسئلهمحور | fa_IR | 
| dc.subject | اثربخشی آموزشی | fa_IR | 
| dc.subject | فراتحلیل | fa_IR | 
| dc.title | چه موقع یادگیری مسئلهمحور اثربخشتر است: یک فراتحلیل | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوآموخته کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 13 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 77 |  | 
| dc.citation.epage | 94 |  |