مرور دوره 10, شماره 33 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
بررسی جنبههای افتراق و اشتراک در نقاشی خیالینگاری و داستانهای مصور دنبالهدار
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)شباهتهای ساختاری در بیانگری تصویری دو شیوۀ هنری نقاشی خیالینگاری و هنرـصنعت داستانهای مصور دنبالهدار بهعنوان شاخه ای جدید و نوپا در جهان معاصر بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. ارائۀ شیوههای روایی در قالب داستانهای ...
-
بررسی طرح و تزیین در نشانههای پنج آیه در قرآنهای سدۀ اول تا نهم هجری قمری ایران
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)ظهور اسلام و اهمیتی که مسلمانان و بهویژه ایرانیان برای زیباسازی قرآن قایل بودند سبب افزایش فعالیت هنرمندان در جهت زیباساختن نگارش آیات قرآنی شد. قاریان بهمنظور مکث و یا پایان تلاوت روزانه از علامتهایی بهره گرفتند و ...
-
بررسی نسخۀ مصورنامه خسروان و تأثیر آن در هنر دورۀ قاجار
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)نامۀ خسروان، اثر جلالالدین میرزا ، فرزند فتحعلیشاه قاجار است که در زمان سلطنت ناصرالدینشاه قاجار تألیف شده است. نسخۀ خطی و مصور نامۀ خسروان با توجه به نحوۀ تفکر این دوره، دارای ویژگیهایی همچون نحوۀ نگارش به فارسی با ...
-
تاریخمندی ابزار هنری و معنویت ابزار در هنر اسلامی
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)ابزار هنری واسطۀ مؤثر در تحقق معنای اثر هنری است. نوع و شیوۀ تهیۀ این ابزار نیز متأثر از هستیشناسی هنرمندان است. در هنرهای اسلامی، ابزار هنری و آداب هنرمندی از ممیزات تأثیرگذار در نتیجۀ کار هنری هستند. چگونگی مواد انتخابی ...
-
عوامل مؤثر در پیدایی نقوش قالی خشتی چالِش تُر
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)هنر هر قوم و منطقهای تبلور آئین، آدابورسوم، اعتقادات مذهبی و دارای ریشههای کهنی است که آن جامعه میتواند با تکیه بر این ارزشها برای توجیه افکار و عقاید خود از آن استفاده کند. منطقۀ چالش تر یکی از مناطق ویژه در حوزۀ ...
-
مطالعۀ تطبیقی دو برگ از مرقع گلشن درکاخ گلستان تهران و کتابخانۀ چستربیتی دوبلین
(دانشگاه شاهد, 2015-03-21)مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهمترین و کاملترین مرقعات باقیمانده از نقاشخانۀ سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع ...



