نگارینه هنر اسلامی: Recent submissions

در حال نمایش موارد 41 - 60 از 147

  • رواج مصوّرسازی سوز و گداز نوعی خبوشانی در عصر صفوی: با تاکید بر نسخۀ موزۀ هنر والترز 

    غیاثیان, محمدرضا؛ قربانپور آرانی, حسین (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-08-23)
    منظومۀ «سوز و گداز» بیانگر رسم سَتی از رسوم هندوان است که بر طبق آن، هنگام وفات مرد، برخی زنان به نشانه وفاداری و به‌رغم درخواست بزرگان برای امتناع از این کار، همراه با جسد همسر خود سوزانده می‌شدند. در عصر صفوی به دلیل ...

  • خوانش بیش‌متنی از جایگاه حیوانات در نگاره‌های نبرد رخش و شیر در قرن دهم هجری 

    افضل طوسی, عفت السادات؛ مهاجری, مهدیس (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-08-23)
    رابطه آثار ادبی و هنری همواره مسئله‌ای مهم در تحلیل آثار هنری به شمار آمده است. این مقاله در نظر دارد ارتباط متن و تصویر در نگاره‌های نبرد رخش و شیر را به کمک بیش‌متنیت بررسی کند. نبرد رخش و شیر در خان اول رستم اتفاق می‌افتد ...

  • شناشنامه علمی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-08-23)

  • تحلیل ریخت و تزیین در کوزه قلیان‌های عصر صفوی 

    حسینی, سید هاشم؛ چابک سوار, منصوره (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    پیامد اختراع قلیان در دوره صفوی، نمونه های فوق العاده‌ زیبا و متنوعی از کوزه قلیان‌ در این عهد ساخته شد که باتوجه به نمونه های برجای مانده، همچون سایر نمونه های سفالی این دوره بی بدیل هستند. تحقیق حاضر به بررسی، طبقه بندی ...

  • تحلیل نگارۀ «مجلس همایون و اکبر» از مجموعۀ مُرقع گلشن با تاکید بر انواع حضورِ هنرمند در اثر 

    مقنی پور, مجیدرضا؛ رحمانی, اشکان (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-08-23)
    در فرآیند شکل دادن به یک اثر هنری، هنرمند، یا خود را مکلف به اصول سبکی و مکتبیِ خاصی می­داند، یا پا را از آن فراتر می­نهد و خود پایه­های سبک دیگری را بنا می­گذارد. در این میان در آثاری که رمزگان سبکی و مکتبی، حضور پررنگی ...

  • تعیین ادوار رونق محله‬ های شهر نطنز با اتکاء به کتیبه‬ های بناهای تاریخی 

    محمدی, سیده سارا؛ کریمیان, حسن؛ طالبیان, محمد حسن؛ جاوری, محسن (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    شرایط مطلوب زیست اقلیمی منطقه نطنز، جایگاه آن در شبکه ارتباطی جنوب به فلات مرکزی و بویژه دو شهر استراتژیک کاشان و اصفهان، زمینه‬ی شکلیابی استقرارگاه‬های متعدد و آثار معماری متنوع و ارزشمندی را فراهم آورده است. علیرغم جایگاه ...

  • مطالعه‌ی تطبیقی رابطه‌ی متن و تصویر در نگاره معراج حضرت رسول(ص) از خمسه طهماسبی و هفت‌اورنگ جامی 

    حسینی, سیدرضا؛ فرزین, سامان؛ حاجی زاده, محمد امین (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    آثار مکتوب به‌جامانده از پیشینیان، میراث تمدنی، فکری و فرهنگی یک قوم را تشکیل می‌دهد. در این میان، زبان و ادبیات نیز بخش مهمی از میراث مکتوب است که اندیشه و هنر گذشتگان را به معاصران انتقال می‌دهد. این ادبیات در دوره‌های ...

  • شناسنامه علمی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)

  • مطالعه تطبیقی درهای منبت مسجد افوشته نطنز با آثار مشابه دوره تیموری 

    آذری, حوریه؛ خسروی بیژائم, فرهاد؛ کیانمهر, قباد؛ تقوی نژاد, بهاره (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    دوره‌ تیموری را می‌توان یکی از دوره‌های درخشان هنرهای چوبی ایران به شمار آورد. این دوره علاوه بر اینکه ادامه دهنده‌ راه دوره‌های قبلی است، به واسطه‌ نوآوری‌های موجود در آثار، از دوره‌های قبل متمایز می‌شود. از جمله آثار این ...

  • شناسایی فرم،کاربرد و تزئینات کجاوه در نگارگری ایرانی دوره های تیموری و صفوی 

    نیک نسب, زینب؛ پایدارفرد, آرزو (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    نگارگری ایرانی، منبع مفیدی برای شناخت ابزار و وسایل کاربردی زندگی مردم در اعصار تاریخ ایران است. وجود کجاوه به عنوان وسیله حمل و نقل در ایرانِ گذشته، در برخی نگاره‌های دوره تیموری و صفوی نیز مشهود است. مساله‌ی مقاله حاضر، ...

  • بررسی و تحلیل کهن‌الگوها در اسطوره شاماران از منطقه موکریان بر اساس آرای یونگ 

    عزیزی یوسفکند, علیرضا؛ نامور مطلق, بهمن (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    در روان‌شناسی تحلیلی یونگ، کهن‌الگو به آن دسته از اشکال ادراک و دریافت گفته می‌شود که از گذشته‌های بسیار دور به یک جمع به ارث رسیده باشد. به اعتقاد یونگ، کهن‌الگوها در ضمیر ناخودآگاه جمعی قرار دارند و یکی از راه‌های شناخت ...

  • بررسی و شناسایی نقش‌مایه‌ی کایلین در فرش های دوره‌ی صفویه 

    حسامی, وحیده؛ رحمانی, فرنوش (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2021-02-19)
    نقوش حیوانی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نقوشی است که می‌توان آن را از دیر باز تاکنون در فرش ایران مشاهده نمود. این نقوش در برگیرنده‌ی مفاهیم دینی و اسطوره‌ای کهن، بیان کننده موقیعت جغرافیایی و طبیعی، محل زندگی بشر و آمال ...

  • مطالعه تطبیقی کتیبه های ضریح‌های امام حسین و حضرت عباس(علیها سلام) 

    جهانیان, عطیه؛ شیخی, علیرضا (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    ضریح ها سازه‌هایی هستند از چوب و یافلز که بر مرقد بزرگان به جهت ادای احترام و شان ایشان قرار می‌گیرد. ضریح سازی در دوره معاصر محل هنرنمایی و تامل اندیشمندان عالم قرار گرفته که در این میان کتیبه‌ها اهمیت والایی دارد. از ...

  • مطالعه تطبیقی ساختار طرح در قالی‌های سجاده‌ای بلوچ و ترکمن 

    میرزایی, عبداله؛ قرجی, آرزو (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    فرش ایرانی از دیرباز جلوه‌ای از هنر و تمدن ایرانی و تجلی‌گاه تخیلات و آفرینندگی هنرمند ایرانی بوده است. طرح محرابی از طرح‌هایی است که ریشه در آیینی کهن و باستانی دارد، این‌گونه طرح‌ها که در کنار تزئینی بودن، وجه معنوی و ...

  • صفحات آغازین 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)

  • مطالعه‌ی تطبیقی رابطه‌ی متن و تصویر در نگاره‌ی صحنه‌ی به دار آویختن ضحاک در شاهنامه‌ی بایسنقری، ابراهیم سلطان و طهماسبی 

    ذکاوت, سحر؛ حسینی, سیدرضا (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    شاهنامه‌ی بایسنقری، ابراهیم‌سلطان و طهماسبی از مهم‌ترین نسخه‌های مصور شاهنامه‌ می باشند که هر یک با اصول کیفی هنری و ذوق زیباشناختی زمانه خلق شده است. یکی از صحنه‌های مشترک که در این سه نسخه مصور شده است، صحنه‌ی به دار ...

  • تأثیرپذیری هنر جزیره سیسیل در دوره نورمن ها از هنر اسلامی-ایرانی 

    فتحی, شبنم؛ مرتضایی, محمد؛ خمسه, هایده (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    با ظهور اسلام در قرن 7م مسیر جریانهای هنری دگرگون و در سایه تمدن اسلامی، زمینه ای فراهم شد تا ملتها از دستاوردهای فرهنگی هم بهره مند شوند و ایران، نقطه اوج بهره دهی به سایر ملتها بود چرا که عمده هنر اسلامی ریشه در هنر ...

  • تحلیل تطبیقی منظره‌ در ترکیب‌بندی‌های مکتب نگارگری متقدم و متاخر اصفهان (مطالعه موردی: آثار صادقی‌بیگ افشار و رضاعباسی) 

    مخمل باف, ملک زاد؛ فرخ فر, فرزانه (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    در تاریخ نگارگری ایران، کاربرد منظره در ترکیب‌بندی دارای جایگاه و اهمیتی ویژه بوده و در هر دوره همگام با نگرش‌های گوناگون تجلی یافته است. شیوه منظره‌پردازی که در طی قرون نهم و دهم ه.ق با جلوه‌ای خاص و پر‌جزییات مورد توجه ...

  • بررسی نمونه های اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو بر اساس نقاشی دیواری اصفهان 

    امین الرعایا, مریم؛ امین الرعایا, مریم (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    ساختمان عالی قاپو در طی مراحل متوالی از هسته کوچک اولیه به وضع فعلی مبدل ‌گردیده و عقاید و نظرات شاهان به عنوان سفارش دهنده بر شکل گیری این کاخ تاثیر بسزایی داشته است. عالی قاپو با عنوان دولتخانه علاوه بریک مکان حکومتی ...

  • بازشناسی فرهنگی و نشانه‌شناسی نقوش سنگ قبور گورستان‌های عصر قاجار حوزه جغرافیایی موکریان شرقی 

    معروفی اقدم, اسماعیل؛ معروفی اقدم, اسماعیل؛ حاجی زاده, کریم؛ حاجی زاده, کریم؛ زارعی, علی؛ زارعی, علی؛ محمودی نسب, علی اصغر؛ محمودی نسب, علی اصغر؛ شهبازی شیران, حبیب؛ شهبازی شیران, حبیب (دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2020-08-22)
    بر روی صدها نمونة سنگ ‌قبر موجود در ناحیه موکریان شرقی که در گورستان‌های عصر قاجار آن، بی‌وقفه در کنار هم صف‌آرایی کرده‌اند و چون کتابی قطور، گویای تاریخ خاک خورده مردمانی خفته در زیر تلنباری از خاک‌اند؛ نقوشی قرار گرفته ...