بررسی نمونه های اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو بر اساس نقاشی دیواری اصفهان
(ندگان)پدیدآور
امین الرعایا, مریمامین الرعایا, مریم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ساختمان عالی قاپو در طی مراحل متوالی از هسته کوچک اولیه به وضع فعلی مبدل گردیده و عقاید و نظرات شاهان به عنوان سفارش دهنده بر شکل گیری این کاخ تاثیر بسزایی داشته است. عالی قاپو با عنوان دولتخانه علاوه بریک مکان حکومتی محل حل و فصل امور مردمی نیز بوده است. از این جهت در تزیینات و اجرای شیوه های طبقات تفاوت بسیاری دیده شده است. هدف از این پژوهش بررسی سیر تحول و تغییرات نقوش اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو است. همچنین به شناسایی انواع مختلف اسلیمی و روش اجرایی آنها در طبقات عالی قاپو پرداخته است و در پی آن پاسخگو به سوالات زیر می باشد. تفاوت و تشابه انواع اسلیمی در طبقات مختلف این بنا چیست؟ شیوههای اجرایی در طبقات کاخ عالی قاپو چه می باشد؟ آیا در این نقشمایه از یک الگوی کلی در تمام طبقات استفاده شده است؟ بدین منظور داده های مقاله با روش میدانی از تمام طبقات، عکسبرداری و با جستجوی کتابخانهای گردآوری شده سپس با روش توصیفی ـ تطبیقی داده ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد شیوه های اجرایی در طبقات دوم، سوم و ششم از نقاشی به همراه کشته بری بهره گرفته درحالی که در طبقات دیگر فقط از نقاشی استفاده شده است. همچنین مشخص شد که طبقات اول و دوم که در رفت و آمد مردم و در پیوند با بازار بوده نقوش و شیوه-های اجرایی آنها سادهتر و از تنوع کمتری برخورداراست اما در طبقات سوم و ششم با توجه به کاربرد شاهانه آنها نقوش پیچیده تر و با شیوههای متنوع اجرا شده است.
کلید واژگان
نقاشی دیواریاصفهان
کاخ عالی قاپو
اسلیمی
شیوه های اجرا
پژوهش هنر
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
مربی دانشگاه سیتی سنتر اصفهانمربی دانشگاه سیتی سنتر اصفهان
شاپا
2382-98852717-1930



