نقش واسطه ای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و باورها و ارزش ها دربارة یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی
(ندگان)پدیدآور
پهلوان صادق, اعظمکجباف, محمدباقرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر به منظور شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش ریاضی صورت گرفت. پژوهش با روش همبستگی و اجرا با مقیاسهای تیمز بر روی 300 دانش آموز دختر و 200 دانش آموز پسر دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد. نتایج تحلیل ها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزار ارائه داد. مدل معادلات ساختاری در این پژوهش شامل 2 سازه مکنون مستقل وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده و باورها و ارزشها برای یادگیری ریاضی و 3 سازه مکنون وابسته فرهنگ مدرسه، فرایند آموزش ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی است. یافته ها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم فرایند آموزش ریاضی بر نگرش نسبت به ریاضی (35/0 = β )، تأثیر معنادار و معکوس سازه های فرهنگ مدرسه و وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده بر فرایند آموزش ریاضی(15/0- = β ، 31/0- = γ ) همچنین تأثیر مستقیم و معنادار سازه باورها و ارزشها بر فرایند آموزش ریاضی (36/0 = γ ) و نگرش نسبت به ریاضی (48/0 = γ ) در مدل می باشد. سایر ضرایب اثراتی معنادار ندارند. نتایج بیانگر تأثیر تدریس کارآمد معلم، آرامش و امنیت و روابط محترمانه، آگاهی دانش آموز به صلاحیت و استعدادهای تحصیلی خویش در تشکیل نگرش مثبت در درس ریاضی و تحقق اهداف آموزشی و پرورشی می باشد.
کلید واژگان
نگرش نسبت به ریاضیفرایند آموزش ریاضی
فرهنگ مدرسه
وضعیت اجتماعی
اقتصادی خانواده
باورها و ارزشها در مورد یادگیری ریاضی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی- مدرس دانشگاه پیام نور اصفهاندانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-1235Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی
کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان میپردازد. بدین منظور نمونهای تصادفی مرکب از 300 نفر ...
-
نقش خودکارآمدی ریاضی، جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران
شهنی کرم زاده, مانا؛ حجازی, الهه؛ خان زاده, علی؛ حجازی, باقر (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2010-12-22)هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهتگیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی، میباشد. برای انجام این تحقیق 240 دانشآموز، 120دختر و 120پسر، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستانهای ...
-
بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز
رجبی, غلامرضا؛ شهنیییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین؛ حقیقی, جمال (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ...




