نقش خودکارآمدی ریاضی، جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
شهنی کرم زاده, ماناحجازی, الههخان زاده, علیحجازی, باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهتگیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی، میباشد. برای انجام این تحقیق 240 دانشآموز، 120دختر و 120پسر، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستانهای دولتی شهر تهران به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای جهتگیری هدفی، خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، به منظور سنجش میزان عملکرد تحصیلی در درس ریاضی از نمرههای امتحان پایان سال درس ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی ریاضی میانجی مناسبی در رابطه جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی نیست؛ اما مسیرهای مستقیم هدف تبحرگرا با خودکارآمدی ریاضی، هدف عملکردگریز با خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی با خودکارآمدی ریاضی معنیدار بودند. بالاخره، یکمدل اصلاحی، با میانجیگری اضطراب ریاضی، نیز آزمایش شد و برازندهتر از مدل با میانجی خودکارآمدی بود.
کلید واژگان
جهتگیری هدفیخودکارآمدی ریاضی
اضطراب ریاضی
عملکرد ریاضی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی (نویسنده مسئول)دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
مربی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
شاپا
2228-61442588-6649
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی
کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان میپردازد. بدین منظور نمونهای تصادفی مرکب از 300 نفر ...
-
بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز
رجبی, غلامرضا؛ شهنیییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین؛ حقیقی, جمال (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ...
-
اثربخشی آموزش ایزیمایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی
پدیدآور نامشخص (دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili, 2020-12-21)هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ایزیمایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را ...




