کاربست گفتمان عاطفی در متون تعلیمی با تکیه بر باب پنجم گلستان سعدی
(ندگان)پدیدآور
محمودی, مریمخادم, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در متون تعلیمی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب اهمیت بسیار دارد. باب پنجم گلستان سعدی نمونهای کارآمد در این ارتباط است و شامل مجموعه مهارتهایی است که برای مدیریّت عواطف بشری و بهمنظور تبدیل وضعیتی تنشزا به وضعیتی مطلوب به کار میرود. موضوع این باب نیز توصیف هیجانات دوران جوانی است. چرخش رویکرد مخاطب از اثر زودگذر به اثر ماندگار در رویارویی با یک متن تعلیمی مسلماً مشروط بر تأمّل و ممارست در تعالیم آن است. بر اساس همین ضرورت، در این نوشتار باب پنجم گلستان از منظر گفتمان عاطفی بررسی شده است. در این تحقیق، مبانی نظری، تقسیمبندی هیجانات اساسی از شیوِر و نظریّة هوش هیجانی از گلمن و همچنین مبانی نظری مربوط به توانشهای چهارگانه و گفتمان عاطفی در نشانهمعناشناسی و زبانشناسی جدید بودهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که لذت مهمترین کنش عاطفی در این متن است که تفاهم و هماهنگی میان همنشینان از عوامل اصلی ایجاد آن است. همچنین از منظر گفتمانی ادّعای حضور گفتهپرداز بهعنوان دانای محدود، واقعگرایی و باورپذیری متن را افرایش داده است.
کلید واژگان
متون تعلیمیباب پنجم گلستان سعدی
هیجانات اساسی
هوش هیجانی
گفتمان عاطفی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانمدرس آموزشکده فنی و حرفه ای خوارزمی شهرضا
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




