مرور دوره 9, شماره 33 بر اساس عنوان

  • بررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار 

    روضاتیان, سیده مریم؛ مدنی, فاطمه السادات (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    تردید نیست که بخش قابل توجهی از آثار عرفانی با اهداف تعلیمی شکل گرفته­اند و پدیدآورندگان این آثار، هریک از منظری خاص به عرفان و مباحث پیرامون آن نگریسته­اند. بعضی با به کاربستن زبانی دشوار تنها خواص را مخاطب خویش قرار ...

  • تحلیل اندیشه ها و اندرزهای اخلاقی گرشاسب‌نامة اسدی در موضوع سیاست مُدُن 

    شعبانلو, علی رضا؛ مرادی, خدیجه؛ حلبی, عبدالحسین فرزاد؛ برجساز, غفار (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    گرشاسب­نامه را همگان کتابی افسانه­ای و حماسی دانسته­اند و بیشتر تحقیقات دربارة این زمینه­هاست اما ظرفیت­های این کتاب در بخش تعلیم آداب و رسوم شاهی و اخلاق­ نیک و به­خصوص اندرزهای بخش راه ­و روش کشورداری خطاب به شاه و آیین ...

  • رازداری در داستان های عاشقانة شاهنامه (شاخصة مهم ادب تعلیمی) 

    آقاحسینی, حسین؛ نصرآزادانی, ناهید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    رعایت مرزهای اخلاق انسانی، یکی از برجسته­ترین خصوصیات شاعران بزرگ ادب فارسی است. خلق آثار ارزشمندی همچون شاهنامه در کنار ارزش­های ادبی آن که در اوج زیبایی است به دلیل رعایت اصول اخلاقی بیشترین تأثیر را در برانگیختن خصایل ...

  • رویکرد نظامی گنجوی به تمثیل حیوانات از دیدگاه ادبیات تعلیمی 

    جعفری, ناهید؛ بخشی پیش کناری, زهرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    نظامی در مخزن­الاسرار از میان عناصر صور خیال، از آرایۀ تمثیل بهره­های فراوانی گرفته است تا بدین وسیله بتواند مفاهیم و مقاصد مورد نظر خویش را که سرشار از نکات تعلیمی و اخلاقی ناب است به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان خود ...

  • رگه‌های تعلیمی در شعر دفاع مقدس (دهة 60) 

    فرهادی, نوازالله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    اشاعة فرهنگ دینی در ادبیات پس از انقلاب اسلامی(57) از پیامدهای فرهنگی این انقلاب است. با وقوع جنگ و استمرار هشت سال دفاع مقدس، مضامین دینی و مذهبی، همچون غزوات صدر اسلام، جنگ‌های امام علی(ع) با معاندان در دوران خلافت ...

  • کاربست گفتمان عاطفی در متون تعلیمی با تکیه بر باب پنجم گلستان سعدی 

    محمودی, مریم؛ خادم, اعظم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)
    در متون تعلیمی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب اهمیت بسیار دارد. باب پنجم گلستان سعدی نمونه­ای کارآمد در این ارتباط است و شامل مجموعه مهارت‌هایی است که برای مدیریّت عواطف بشری و به‌منظور تبدیل وضعیتی تنش‌زا به وضعیتی مطلوب ...