مرور دوره 9, شماره 33 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
رویکرد نظامی گنجوی به تمثیل حیوانات از دیدگاه ادبیات تعلیمی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)نظامی در مخزنالاسرار از میان عناصر صور خیال، از آرایۀ تمثیل بهرههای فراوانی گرفته است تا بدین وسیله بتواند مفاهیم و مقاصد مورد نظر خویش را که سرشار از نکات تعلیمی و اخلاقی ناب است به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان خود ...
-
تحلیل اندیشه ها و اندرزهای اخلاقی گرشاسبنامة اسدی در موضوع سیاست مُدُن
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)گرشاسبنامه را همگان کتابی افسانهای و حماسی دانستهاند و بیشتر تحقیقات دربارة این زمینههاست اما ظرفیتهای این کتاب در بخش تعلیم آداب و رسوم شاهی و اخلاق نیک و بهخصوص اندرزهای بخش راه و روش کشورداری خطاب به شاه و آیین ...
-
رازداری در داستان های عاشقانة شاهنامه (شاخصة مهم ادب تعلیمی)
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)رعایت مرزهای اخلاق انسانی، یکی از برجستهترین خصوصیات شاعران بزرگ ادب فارسی است. خلق آثار ارزشمندی همچون شاهنامه در کنار ارزشهای ادبی آن که در اوج زیبایی است به دلیل رعایت اصول اخلاقی بیشترین تأثیر را در برانگیختن خصایل ...
-
کاربست گفتمان عاطفی در متون تعلیمی با تکیه بر باب پنجم گلستان سعدی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)در متون تعلیمی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب اهمیت بسیار دارد. باب پنجم گلستان سعدی نمونهای کارآمد در این ارتباط است و شامل مجموعه مهارتهایی است که برای مدیریّت عواطف بشری و بهمنظور تبدیل وضعیتی تنشزا به وضعیتی مطلوب ...
-
رگههای تعلیمی در شعر دفاع مقدس (دهة 60)
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)اشاعة فرهنگ دینی در ادبیات پس از انقلاب اسلامی(57) از پیامدهای فرهنگی این انقلاب است. با وقوع جنگ و استمرار هشت سال دفاع مقدس، مضامین دینی و مذهبی، همچون غزوات صدر اسلام، جنگهای امام علی(ع) با معاندان در دوران خلافت ...
-
بررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2017-05-22)تردید نیست که بخش قابل توجهی از آثار عرفانی با اهداف تعلیمی شکل گرفتهاند و پدیدآورندگان این آثار، هریک از منظری خاص به عرفان و مباحث پیرامون آن نگریستهاند. بعضی با به کاربستن زبانی دشوار تنها خواص را مخاطب خویش قرار ...



