مرور دوره 4, شماره 216 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
بررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)فردریک کاپلستون، برای اهل فلسفه، چهرة شناخته شدهای است و نام وی «یک دوره تاریخ فلسفه» را با یازده جلد تداعی میکند که جزو منابع معتبر دانشگاهی است. کاپلستون، فصلی از جلد اول اثر خود را به گزارش نظریة مُثل اختصاص میدهد. ...
-
بررسی رابطة وظیفه¬گرایی با نتیجهگرایی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)نظریّات وظیفهگرایانه در تقابل با نظریّات نتیجهگرایانه بهتر فهمیده میشوند و در فلسفة اخلاق، عموماً در اشاره به انگارههای اخلاقی غیر نتیجهگرایانه به کار میروند. یکی از مهمترین دلالتهای وظیفهگرایی این است که رفتار ...
-
بررسی مسألة شرّ در اندیشة لایبنیتس
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)مشاهدة کاستیها و نقایص جهان موجود و درد و رنج ناشی از آنها و به عبارت دیگر وجود شرور در عالم، ذهن همة آدمیان را مشغول داشته است. آنان میخواهند بدانند که مبدأ شرور چیست و چگونه میتوان آنها را با اعتقاد به خدایی که عالم ...
-
تناسب سبک ادبی «مدیتیشن» با روش تحلیلی دکارتی در تأملات1
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)کتاب تأملات متداولترین و پرخوانندهترین متن فلسفی در دوران جدید بوده و فیلسوفان با هر مشرب فلسفی آن را در مد نظر قرار دادهاند و هستۀ اصلی برنامههای درسی فلسفه را تشکیل داده است، تا جاییکه نهتنها اهل فلسفه بلکه بیشتر ...
-
جدال مکانیسم و غایتمندی در نقدهای اوّل و سوّم کانت و راهِ استعلایی کانت برای آن
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)کانت در نقد عقل محض و تمهیدات، تصویری مکانیکی و نیوتنی از طبیعت پدیداری عرضه کرده است. یکی از مقومات اصلی این تصویر، اصل علیت است که در همراهی با دیگر اصول فاهمه و مفاهیم پیشین ذهن، عرصة تجربه را حاصل ...
-
نظریة قیاس ارسطویی از دیدگاه لوکاسیهویچ
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)منطق ارسطو در دوران جدید با مخالفتهای بسیاری مواجه بوده است و برخی نیز بر آن بودند که با وجود نظریة مجموعهها و منطق محمولات، دیگر نیازی به منطق ارسطو نیست. اما گسترة تحقیقاتی که منطقدانان غربی در چند دهة اخیر در زمینة ...
-
نگاهی به جایگاه مفهوم «استعلایی (Transcendental)» در فلسفۀ نظری کانت * (با توجّه به پارهی از مصادیق آن در کتاب نقد عقل محض)
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2010-06-22)مفهوم «استعلایی»، بنیادیترین مفهوم در فلسفۀ نظری کانت است. از همین رو، فهم معرفتشناسی کانت اساساً مبتنی بر فهم معنا، کاربرد و کارکرد این مفهوم در نظر اوست. در این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی، خواهیم کوشید که با توجّه ...



