مقایسه اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر
(ندگان)پدیدآور
دلجو, جمیلهگل افروز رمضانی, سیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدفپژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر میباشد. برای تحقق این هدف روش پژوهش از نوع طرح شبه آزمایشی و جامعهی آماری،کلیه دانشجویان دختر مرکز آموزش عالی زینب کبری کازرون به تعداد 193 نفر بودهاند؛ از این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند 66 نفر از دانشجویانی که دارای اضطراب امتحان بالا شناخته شدند به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در 3 گروه 22 نفره تحت آموزشهای ذهن آگاهی و خود تنظیمی و گروه کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1385) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که ارائه آموزشهای ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی به دانشجویان بر کاهش اضطراب امتحان آنان موثر میباشد و آموزش ذهنآگاهی نسبت به آموزشهای خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانشجویان دارای اثربخشی بیشتری است.
کلید واژگان
ذهن آگاهیخودتنظیمی
اضطراب امتحان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان شیرازدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی؛ دانشگاه کردستان




