ضرورت ایجاد شهر رسانهای بر اساس سند چشمانداز 1404/ نوشته : احسان پوری و مریم رباطی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سند چشمانداز توسعة 20 ساله کشور که آمال جامعة ایرانی را در دو دهة آینده ترسیم و اهداف برنامههای پنجسالة توسعة کشور را با حضور در متن تحولات و پیشرفتهای جهانی تبیین میکند، بر توسعة داناییمحور و گسترش صنایع پیشرفته تأکید دارد. فناوریهای جدید، مقدمة دستیابی به اهداف کلان علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی بهشمار میآید. امروزه صنعت رسانه، بهعنوان اصلیترین وسیلة مورد استفاده در حوزههای ارتباطات فرهنگی، نیازمند مکانی است که با دسترسی و بهرهگیری از فناوریهای مبنا، بتواند عرصة فرهنگ را تغذیه و نیازهای آن را مرتفع کند. در ایران تأسیس مدیاسیتی یکی از مقولههای مورد توجه در عرصة فعالیتهای فرهنگیهنری است که در صورت فراهمشدن شرایط و مقتضیات لازم بهسوی مطالعه و عملیاتیکردن آن باید گام برداشت. بدیهی است، با تأسیس و راهاندازی مدیاسیتی رونقبخشی به فعالیتهای هنری، فرهنگی و اطلاعرسانی کشور و همچنین ارتقای سطح رقابت آن در منطقه و جهان امکانپذیر است. در این مقاله ابتدا با ارائة تعریفی از مفهوم شهر و بیان استعارههای شهری که در ادبیات امروز دنیا از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ به تعریف مفهومی شهر رسانهای، معرفی ابعاد و ویژگیهای آن پرداخته و سپس با تبیین شهرهای رسانهای در قالب خوشههای صنعتی فرهنگی به ضرورت ایجاد آن بر اساس اسناد فرادستی پرداخته میشود
کلید واژگان
شهر رسانهایخوشه رسانهای
اقتصاد رسانه
جهانیسازی
سند چشمانداز 1404
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




