• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 22, شماره 69
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 22, شماره 69
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه رابطه سرمایه فرهنگی خانواده، مدرسه و دانش‌آموز با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر مراکز پیش‌دانشگاهی - علی ساعی* فاطمه تشویق** محمد رضایی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    502.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    علی ساعی*فاطمه تشویق**محمد رضایی***                                                                    تاریخ دریافت: 10/8/93                                                   تاریخ پذیرش: 30/7/94چکیدهموضوع این پژوهش موفقیت تحصیلی است. پژوهشگران نشان داده‌اند که افزایش درآمد و سرمایه مالی خانواده باعث موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شده است. در این پژوهش علاوه بر مفهوم سرمایه‌فرهنگی خانوده دو متغیر جدید سرمایه‌فرهنگی ‌دانش‌آموزی و سرمایه‌فرهنگی مدرسه‌ای نیز مطرح شده است. سؤال تحقیق به‌صورت زیر بیان‌شده است: رابطه سرمایه فرهنگی حاصل از خانواده مدرسه و دانش‌آموز با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان چگونه است؟جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر سال چهارم در سطح مناطق 20 و 6، 1 تهران است. برای ارزیابی تجربی فرضیات، 300 نفر از دانش‌آموزان دختر به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش تکنیک تحلیل رگرسیون بر مبنای داده‌های فازی استفاده‌شده است. نتایج پژوهشی نشان داد که سرمایه فرهنگی خانواده و سرمایه فرهنگی مدرسه‌ای رابطه معناداری با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد و دانش‌آموزان طبقات پایین با بهره‌گیری از سرمایه فرهنگی به موفقیت تحصیلی دست‌یافته‌اند. همچنین سرمایه فرهنگی در حضور پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نوع مدرسه تأثیر بیشتری بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
    کلید واژگان
    : پایگاه اجتماعی اقتصادی
    سرمایه فرهنگی خانواده
    سرمایه فرهنگی مدرسه
    سرمایه فرهنگی دانش‌آموز
    مدل تحرک فرهنگی
    موفقیت تحصیلی

    شماره نشریه
    69
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    1735-1162
    2538-2772
    URI
    https://dx.doi.org/شماره69-تابستان 94
    http://qjss.atu.ac.ir/article_1740.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131304

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • طراحی و ارائه الگوی سنجش توسعه فرهنگی در کشور ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد 

      عبدی, مصطفی؛ کاوسی, اسماعیل (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2015-02-20)
      طراحی مدل های سنجش توسعه فرهنگی و به طبع آن شاخص های فرهنگی از جمله ابزار های مهم برای شناخت وضعیت فرهنگی کنونی جامعه، ارزیابی عملکرد و نتایج اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی گذشته و نیز تعیین و ترسیم وضعیت فرهنگی مطلوب ...

    • آیندة هویت‌های فرهنگی جمعی با استفاده از روش شبیه‌سازی کامپیوتری 

      عالمی, دکتر مسعود (2005-06-22)
      در پژوهش حاضر ابعاد مسألة «عدم برجستگی هویت فرهنگی جمعی» و برجستگی هویت‌های فرهنگی دینی، ملی، قومی درون‌مرزی و قومی فرامرزی در زمان حال، با استفاده از روش پیمایش در میان مردم عرب خوزستان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با ...

    • بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه فرهنگیان منطقه2 کشور 

      جاویدان, لیدا؛ منفردی راز, براتعلی؛ کوهستانی, حسینعلی (دانشگاه فرهنگیان, 2013-07-23)
      پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاهفرهنگیان منطقه2 کشور به عنوان سازمانی دارای تنوع فرهنگی انجام پذیرفته است. روش پژوهشتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب