نگاهی به منابع الهام شاملو در تصویرپردازی
(ندگان)پدیدآور
نوروزی, یعقوبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصویر یا ایماژ از اصلیترین عناصر شعری است و هیچ تجربهای از تجربههای انسانی بدون تأثیر و تصرف نیروی خیال ارزش هنری و شعری پیدا نخواهد کرد. از این روست که خیال در تعریفهای قدیم و جدید هماره عنصر اصلی شعر است. خیال شاعرانه هر اندازه نو و بدیع، و شخصی و فردی باشد، به همان میزان ارزش هنری بالایی دارد. فردیت و نوگرایی در تصویرپردازی از اساسیترین ویژگیهای شعر نوست. در این میان، نیما نظریهپردازی است که مباحثی را در این زمینه مطرح کرده است. از سوی دیگر شاملو، که از معتقدان به شیوه سخنپردازی نیما بود، با تأثیرپذیری از وی فردیت، نوجویی و عینیگرایی را وجهه همت خویش قرار داد. بر این اساس، در نوشتار حاضر بر آن  شدیم تا افزون بر بررسی کموکیف ایماژهای شعری شاملو، نقش تصاویر را در تأثیرگذاری بر مخاطب و رسایی کلام او بسنجیم. همچنین توجه به جایگاه اسطورهها در تصویرپردازی شاملو، آشنایی با منابع الهام و اهداف او از کاربرد اسطورهها از دیگر موارد مورد توجه در این مقاله است. از سوی دیگر بسامد بالای اشارات به آیینهای مسیحی و سودجستن از آن در تصویرپردازی، این وجه نیز بحث و بررسی شده است. حاصل اینکه اصلیترین عوامل تأثیرگذاری سخن شاملو، تصاویر شعری وی است. میتوان گفت بخش قابل توجهی از گیرایی شعر این شاعر نتیجه تصاویر جاندار و امروزین ، فردیتگرایی و عینیتگرایی او در تصویرپردازی است. شاعر در تصویرسازی، با الهام از زندگی مدرن شهری، ذهنیت خود را هرچه بهتر به مخاطب انتقال داده و همزمان با سودجستن از اسطورهها، که حافظه تاریخی ملت و بخش ارزشمند فرهنگ بشری است، ایدهها و ذهنیات خود را به سهولت به مخاطب القا میکند.
کلید واژگان
شاملوشعر معاصر
تصاویر شعری
فردیت و عینیت گرایی
پدیدههای معاصر
اسطوره
آیینهای دینی مسیحی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانشاپا
2008-95702717-090X




