مرور دوره 6, شماره 11 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
بررسی ویژگیهای محتوایی رمانتیسم در شعر هوشنگ ابتهاج
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)ادب فارسی ایران در اوایل قرن بیستم به رمانتیسم روی میآورد. این امر از رمانتیکهای فرانسوی و مساعد بودن فضای فکری و اجتماعی ایران که برای رشد چنین روحیاتی آماده بوده متأثر است و میتوان آن را در مجموعه اشعار نیما و پیروان ...
-
تحلیل شناختی نفثه المصدور زیدری نسوی با تکیه بر سه مفهوم پر بسامد (دل،غم و روزگار)
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)این مقاله ضمن معرفی رویکرد شناختی به استعاره، درصدد است مفاهیم استعاری شکل گرفته در کتاب نفثۀالمصدور محمد زیدری را بررسی کند. هدف از انجام این پژوهش، شناخت ساختار ذهنی زیدری نسبت به اتفاقاتی است که در زمان او واقع شده ...
-
دیالکتیک تشبیه در تاریخ بیهقی
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)از میان امکانات بلاغی، تشبیه بیشترین کارکرد را در تاریخ بیهقی دارد. تشبیه شگردی است که برای زنده بیان کردن تاریخ با نگرش نقادی در خدمت قلم بیهقی قرار میگیرد. در واقع، او برای بیان تفصیلی اندیشههای خود، تجسم بخشیدن ...
-
رمانتیسم اجتماعی در اشعار نازک الملائکه و فروغ فرخزاد
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)نازکالملائکه و فروغ فرخزاد از نوسرایان و پیشگامان شعر عربی و فارسی هستند. دیدگاه انتقادی و زنانه این دو شاعر در معرفی دورنمایههای بدیع شعر نو تحول مهمی ایجاد کرده است. اشتراکهایی در مضمون و سبک شعریشان که برگرفته از ...
-
سازهها در مجموعه «حنجره زخمی تغزل» حسین منزوی
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)تکرار و دوران از محورهای اصلی شکلگیری عناصر موسیقایی است. این الگو که در نظام موسیقایی شعر معاصر نیز تشخص دارد، سه حوزۀ موسیقی درونی، بیرونی و کناری را در بر میگیرد. منزوی با تکیه بر این الگوها موسیقی اشعار خود را آفریده ...
-
فراهنجاری در شعر سبک هندی
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)سبک بهطورکلی به معنی نحوۀ بیان است. به عقیدۀ فرمالیستها، وقتی اثرآفرین بهدنبال ادبیکردن متن باشد، باید از یکسری قواعد و هنجارهایی که در زبان معیار و غیر ادبی وجود دارد، فراتر رود و با آشناییزدایی و بیگانهسازی به ...
-
نگاهی به منابع الهام شاملو در تصویرپردازی
(دانشگاه سمنان, 2015-06-22)تصویر یا ایماژ از اصلیترین عناصر شعری است و هیچ تجربهای از تجربههای انسانی بدون تأثیر و تصرف نیروی خیال ارزش هنری و شعری پیدا نخواهد کرد. از این روست که خیال در تعریفهای قدیم و جدید هماره عنصر اصلی شعر است. خیال شاعرانه ...



