بررسی اثرات نقش آموزش خانواده، مدرسه و جامعه بر پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
علوی اندراجمی, معصومهایزدی, صمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارکردهای آموزش خانواده، محیط مدرسه و کلاس و فعالیتهای فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه سوم استان مازندران در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند. نمونه شامل321 نفر دانشآموزان میباشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار سنجش خانواده، پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه، پرسشنامه فعالیت های فوق برنامه و معدل استفاده شد. داده ها با مدل معادلات ساختاری و بهرهگیری از نرم افزار اس.پی.اس.اس و لیزرل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد کارکرد خانواده، محیط مدرسه و کلاس و فعالیتهای فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارند، به طوری که تاثیر کارکرد خانواده برابر با 75/0، تاثیر محیط مدرسه و کلاس برابر با 43/0 و ضریب تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان برابر با 32/0 میباشد. همچنین یافتهها نشان داد که رابطه بین تمامی مولفههای کارکرد خانواده، محیط کلاس و مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه شامل (علمی، ورزشی، هنری، موسیقی و زبان آموزی) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان معنادار است. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نقش کارکردهای آموزش خانواده، محیط مدرسه و کلاس و فعالیتهای فوق برنامه در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مورد تأکید قرار میدهد.
کلید واژگان
آموزشپیشرفت تحصیلی
کارکرد خانواده
محیط کلاس
فعالیتهای فوق برنامه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتیدانشیار دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتی




