مرور دوره 12, شماره1-پیاپی 44-بهار 1404) بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • موجود مطلق بدون حیثیت تقییدیه، موضوع مشترک کلام و فلسفه 

    اسحاق‌نیا, سید رضا (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    موضوع الهیات فلسفه بی‌تردید وجود یا موجود مطلق است؛ اما درباره موضوع علم کلام دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. متقدمان از متکلمان، موضوع کلام را موجود بماهو موجود دانسته و برای تمایز آن از موضوع علم الهی قید حیثیتِ مطابقت ...

  • تحلیل وجودشناختی حقیقت قرب از منظر حکمت متعالیه و عرفان اسلامی در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی 

    جوارشکیان, عباس؛ آب یاری, مرضیه؛ حسینی شاهرودی, سید مرتضی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    از منظر آموزه‌های قرآنی و معارف اسلامی، همه هستی رو به‌سوی خداوند متعال داشته و همه اشیاء صیرورت‌الی‌اللّه دارند. در این صیرورت که از آن به تقرب‌الی‌اللّه یاد می‌شود، هر موجودی به تناسب ظرفیت وجودی خود به خداوند تقرّب جسته ...

  • بررسی تطبیقی نظریه اختیار از منظر میرزای نائینی و علامه طباطبایی 

    مددی سرحانی, یعقوب (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    تبیین صحیح نظریه شیعه در مسئله جبر و اختیار همواره مورد نزاع دانشمندان شیعی قرار گرفته است. عدهای تبیین صحیح این نظریه را متوقف بر انکار قاعده ضرورت علّی- معلولی و اثبات مقدمهای فعلی دانسته‌اند و از آن به طلب یا سلطه نفس ...

  • بررسی کیفیت ادراک کلیات از منظر صدرالمتألهین‌ 

    زمانیان, بهمن؛ جعفری ولنی, علی اصغر؛ اخوان, مهدی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    فیلسوفان اسلامی براساس مبانی مقبول خود به چگونگی ادراک کلیات عقلی و نحوه دستیابی به آنها پرداختهاند. صدرالمتألهین نیز براساس مبانی قویم حکمت متعالیه و با کاربست آنها به تحلیل و تبیین ادراک کلیات عقلی و نحوه دستیابی به آنها ...

  • کاوشی در منشأ تصوری اولیات 

    ابوترابی, احمد (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    بی‌تردید همه معارف برهانی بر اولیات استوارند. ازاین‌رو فهم مطابقت اولیات با واقع، نقش اساسی در اثبات امکان دستیابی به یقین در معارف حصولی دارد. از آنجا که دستیابی به منشأ تصوری اولیات و تعیین نوع مفاهیم به‌کاررفته در اولیات، ...

  • شیخ اشراق و خلق عالمی با عنوان مثال منفصل 

    بازرگانی, ابراهیم (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    شیخ شهاب‌الدّین سهروردی، فیلسوف قرن ششم، فلسفه پیش از خود را نقد کرد و اندیشه نو در انداخت. او حکمت اشراقی را پدید آورد که هم به لحاظ مبانی و هم به لحاظ نتایج با فلسفه سینوی تفاوت دارد. وی افزون به ایندست از نوآوری‌های ...

  • رئالیسم انتقادی در بوته بسط و نقد حکمت صدرایی 

    جمالی, مهدی؛ امامی فر, حمید (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    رئالیسم انتقادی رویکردی جدید در فلسفه علم و فلسفه علوم اجتماعی است که بهدست «بَسکار» بنیانگذاری شد. این رویکرد در فلسفه علم در تقابل با رئالیسم تجربی پوزیتویستها و ایدئالیسم استعلایی کانت شکل گرفت که براساس آن برخلاف دیدگاه ...

  • تحصیل توجه؛ موانع و زمینه‌ها 

    ذوالقدر, مهدی (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    موفقیت در هرگونه تلاش علمی برای هر جویای حقیقتی، مرهون داشتن توجه درست به حقیقت است. یک متفکر باید ابتدا دنبال اموری بگردد که او را در دستیابی به این توجه صحیح کمک می‌کنند و در مقابل، از اموری که مانع توجه صحیح می‌شوند ...

  • جایگاه تکوینی پیامبر و حضرت علی‌ در دو قوس نزول و صعود از منظر حکمت متعالیه 

    بوستانی, محسن (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    بحث از جایگاه پیامبر و حضرت علی در نظام تکوین، یکی از مباحث مهم هستی‌شناسی فلسفی و عرفانی است. روایات بسیاری نور محمدی را مخلوق نخستین معرفی نموده و احادیثی، از وحدت نور نبوی و علوی سخن گفته‌اند. این پژوهش درصدد آن است که ...

  • ارزیابی معرفت تجربی در فهم آموزه «خلق از عدم» 

    خسروی, طیبه (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    امروزه گروهی از دانشمندان با استناد بر تبیین‌های علمی از نحوه شکل‌گیری جهان و اکتفا بر علل طبیعی، موجب گسترش خداناباوری شده‌اند. از طرفی بر اساس همین شواهد علمی، برخی الهی‌دانان نیزبه هدف تأیید آموزه خلق از عدم، تبیینی با ...

  • درآمدی بر علم سیاست وجودی 

    پزشگی, محمد (مجمع عالی حکمت اسلامی, 2025-04-21)
    هدف این مقاله آن است که علم سیاست مبتنی بر حکمت متعالیه را تحت عنوان علم سیاست وجودی معرفی کند. برای این منظور مدعای مقاله حاضر این است که علم سیاست وجودی با تغذیه از حکمت متعالیه، گونه جدیدی از علم سیاست را عرضه می‌کند ...