بررسی تطبیقی نظریه اختیار از منظر میرزای نائینی و علامه طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
مددی سرحانی, یعقوب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبیین صحیح نظریه شیعه در مسئله جبر و اختیار همواره مورد نزاع دانشمندان شیعی قرار گرفته است. عدهای تبیین صحیح این نظریه را متوقف بر انکار قاعده ضرورت علّی- معلولی و اثبات مقدمهای فعلی دانستهاند و از آن به طلب یا سلطه نفس بر فعل تعبیر نمودند. معتقدین به این نظریه در میان اصولیین عمدتاً متأثر از مدرسه میرزای نائینی میباشند. برخی دیگر نیز ضمن تحفّظ بر صحت قاعده ضرورت و امتناع ترجیح بلامرجح، با توسعه در مفهوم اختیار به گونهای که مراتب اختیار از فاعل بالقصد تا فاعل بالتجلی را دربرگیرد، بر این باورند که مناط اختیار، سبق اراده نبوده تا دچار محذور جبر شده بلکه تقوّم اختیار به صدور فعل از مَبدأ علمی است، اگرچه ارادهای در میان نباشد و بدین معنا اراده، خود فعلی اختیاری است اگرچه مسبوق به اراده دیگر نیست. لکن بر اساس یافتههای این تحقیق، به نظر میرسد مناسبترین تقریری که میتوان در تبیین نظریه اختیار بر آن اعتماد نمود، تبیین علامه طباطبایی است که از قرابت بسیاری به نظریه میرزای نائینی برخوردار است.
کلید واژگان
نظریه اختیارمیرزای نائینی
علامه طباطبایی
اعتبار
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
1441404تاریخ نشر
2025-04-211404-02-01



