| dc.contributor.author | غلامی, فوزیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوادی پور, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقانی, مرضیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, کیوان | fa_IR |
| dc.contributor.author | چهارباشلو, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-02-11T07:59:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-05-01T07:59:41Z | |
| dc.date.available | 1404-02-11T07:59:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-05-01T07:59:41Z | |
| dc.date.issued | 2024-10-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-09-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-06-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غلامی, فوزیه, جوادی پور, محمد, دهقانی, مرضیه, صالحی, کیوان, چهارباشلو, حسین. (1403). تبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محور. مطالعات برنامه درسی, 19(74), 161-186. doi: 10.22034/jcs.2024.476393.2332 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4986 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.476393.2332 | |
| dc.identifier.uri | https://www.jcsicsa.ir/article_210027.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161903 | |
| dc.description.abstract | یکی از راهبردهای مطلوب برای تحقق اهداف نظامهای تعلیم و تربیت، مشارکت بین خانه و مدرسه است. زمینهساز این مشارکت، میتواند برنامه درسی خانوادهمحور و تکوین و تعالی پیوسته هویت دانشآموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم برنامه درسی خانوادهمحور انجام گرفته است. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با صاحبنظران برنامه درسی که به صورت هدفمند با 15 نفر از آنها که آشنا با خانواده و مدرسه بودند گردآوری شده و با روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظاممند اشتراوس و کوربین (2007)، تحلیل و مقولهبندی شده است. بر اساس نتایج پژوهش،3 مقوله اصلی(خانوادهمدار بودن، پنهان و حمایتگری تحصیلی) و 9 زیر مقوله (نقش اثرگذار خانواده در تعلیم و تربیت؛ کانونی بودن عنصر خانواده در فرایند برنامهریزی درسی، اختصاصی و منعطف بودن سرویس ارائه شده به فرزندان، همکاری و ارتباط دو جانبه، پذیرش انتخابهای خانوادهها، پنهان، غیررسمی، ارتقا و پیشبرد حمایتهای محیطی و ارتقا و پیشبرد حمایتهای آموزشی از خانوادهها) برای مفهوم برنامه درسی خانوادهمحور ارائه شد. بر اساس یافتهها میتوان استنباط کرد، برنامه درسی خانوادهمحور، مجموعهای از عملکردهای پنهان و غیررسمی والدین در رابطه با فعالیتهای آموزشی و تربیتی فرزندان در محیط خانه است که نقش سازندهای در توانمندسازی والدین و مشارکت بیشتر خانه و مدرسه داشته و در نهایت منجر به پیشرفت تحصیلی فرزندان میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 665 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن مطالعات برنامه درسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات برنامه درسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Curriculum Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.476393.2332 | |
| dc.subject | "برنامه درسی" | fa_IR |
| dc.subject | "خانواده" | fa_IR |
| dc.subject | "برنامه درسی خانواده محور" | fa_IR |
| dc.subject | "توانمندسازی خانواده ها" | fa_IR |
| dc.subject | " حمایتگری تحصیلی " | fa_IR |
| dc.subject | انواع برنامه درسی | fa_IR |
| dc.title | تبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار رشته برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار رشته برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار رشته سنجش و اندازهگیری، بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشگاه تهران،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علومتربیتی و مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 74 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 186 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-6836-9570 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2605-5312 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-6836-9570 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2605-5312 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0005-6836-9570 | |