نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغلامی, فوزیهfa_IR
dc.contributor.authorجوادی پور, محمدfa_IR
dc.contributor.authorدهقانی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorصالحی, کیوانfa_IR
dc.contributor.authorچهارباشلو, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:59:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:59:41Z
dc.date.available1404-02-11T07:59:40Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:59:41Z
dc.date.issued2024-10-22en_US
dc.date.issued1403-08-01fa_IR
dc.date.submitted2024-09-01en_US
dc.date.submitted1403-06-11fa_IR
dc.identifier.citationغلامی, فوزیه, جوادی پور, محمد, دهقانی, مرضیه, صالحی, کیوان, چهارباشلو, حسین. (1403). تبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محور. مطالعات برنامه درسی, 19(74), 161-186. doi: 10.22034/jcs.2024.476393.2332fa_IR
dc.identifier.issn1735-4986
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.476393.2332
dc.identifier.urihttps://www.jcsicsa.ir/article_210027.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161903
dc.description.abstractیکی از راهبردهای مطلوب برای تحقق اهداف نظام­های تعلیم و تربیت، مشارکت بین خانه و مدرسه است. زمینه­ساز این مشارکت، می­تواند برنامه درسی خانواده‌محور و تکوین و تعالی پیوسته هویت دانش­آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم­ برنامه درسی خانواده‌محور انجام گرفته است. داده­ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه­ساختارمند با صاحب‌نظران برنامه درسی که به صورت هدفمند با 15 نفر از آنها که آشنا با خانواده و مدرسه بودند گردآوری شده و با روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظام­مند اشتراوس و کوربین (2007)، تحلیل و مقوله­بندی شده است. بر اساس نتایج پژوهش،3 مقوله اصلی(خانواده­مدار بودن، پنهان و حمایت­گری تحصیلی) و 9 زیر مقوله (نقش اثرگذار خانواده در تعلیم و تربیت؛ کانونی بودن عنصر خانواده در فرایند برنامه­ریزی درسی، اختصاصی و منعطف بودن سرویس ارائه شده به فرزندان، همکاری و ارتباط دو جانبه، پذیرش انتخاب­های خانواده­ها، پنهان، غیررسمی، ارتقا و پیشبرد حمایت­های محیطی و ارتقا و پیشبرد حمایت­های­ آموزشی از خانواده­ها) برای مفهوم برنامه درسی خانواده­محور ارائه شد. بر اساس یافته­ها می­توان استنباط کرد، برنامه درسی خانواده­محور، مجموعه­ای از عملکردهای پنهان و غیررسمی والدین در رابطه با فعالیت­های آموزشی و تربیتی فرزندان در محیط خانه است که نقش سازنده­ای در توانمندسازی والدین و مشارکت بیشتر خانه و مدرسه داشته و در نهایت منجر به پیشرفت تحصیلی فرزندان می­شود.fa_IR
dc.format.extent665
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.476393.2332
dc.subject"برنامه درسی"fa_IR
dc.subject"خانواده"fa_IR
dc.subject"برنامه درسی خانواده محور"fa_IR
dc.subject"توانمندسازی خانواده ها"fa_IR
dc.subject" حمایتگری تحصیلی "fa_IR
dc.subjectانواع برنامه درسیfa_IR
dc.titleتبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار رشته برنامه‌‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار رشته سنجش و اندازه‌گیری، بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشگاه تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم‌تربیتی و مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.fa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue74
dc.citation.spage161
dc.citation.epage186
nlai.contributor.orcid0009-0005-6836-9570
nlai.contributor.orcid0000-0002-2605-5312
nlai.contributor.orcid0009-0005-6836-9570
nlai.contributor.orcid0000-0002-2605-5312
nlai.contributor.orcid0009-0005-6836-9570


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد