ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از لحاظ میزان توجه به کلاههای تفکر ادوارد دوبونو
(ندگان)پدیدآور
جعفری هرندی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از نگاه شش کلاه تفکر خلاق ادوارد دوبونو به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرفنظر گردید و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان 198 مرتبه به مؤلفههای تفکر خلاق، توجه کرده که توزیع آن در مؤلفههای آمار و ارقام و واقعیتها؛ احساسات، عواطف و حس ششم؛ قضاوت منفی و تظاهر به مخالفت؛ روشنایی و خوشبینی و برخورد سازنده و مثبت؛ تفکر خلاق، ایجاد انگیزه و حرکت؛ کنترل، خونسردی و رهبری به ترتیب 52، 37، 32، 26، 30، 21 فراوانی بوده است. همچنین در بین کلاههای مختلف، کلاه اول با میزان بار اطلاعاتی 979/0 و ضریب اهمیت 180/0 بیشترین توجه و کلاه ششم با میزان بار اطلاعاتی 787/0 و ضریب اهمیت 145/0 کمترین توجه را به خود اختصاص داده بودند
کلید واژگان
تفکرتفکر خلاق
ادوارد دوبونو
مطالعات اجتماعی
ششم دبستان
تحلیل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه قم- دانشکده ادبیات و علوم انسانیشاپا
2538-23492476-6569




