بررسی جابهجایی معقولات اولی و معقولات ثانی فلسفی و طرح تقسیمبندی جدید بر اساس اصالت وجود
(ندگان)پدیدآور
افتخار مسیّبی, هادیعلیزاده, سعیدفروهی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اصالت وجود، موجب تغییر و جابهجایی جایگاه مصادیق معقولات اولی و معقولات ثانی فلسفی می گردد. مقتضاى اصالت وجود آن است که وجود داراى فرد یا افرادى بوده و مابهازای عینی داشته باشد و بر اساس اصالت وجود، نمىتوان وجود را معقول ثانى فرض کرد که فرد خارجی ندارد. از سوی دیگر بنا بر اصالت وجود، صفات وجود از شئونِ حقیقت وجودند و مانند وجود عینیت و خارجیت خواهند داشت و ماهیات نیز تنها هویت مفهومی داشته و خارجیتی نخواهند داشت. در این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی بررسی و روشن شد که نه میتوان ادعای جابهجایی همگی معقولات را پذیرفت و نه میتوان مدعی عدم خارجیت وجود و صفات حقیقی وجود شد. بر اساس تأثیرات اصالت وجود بر نحوۀ وجود معقولات و باتوجه به تبیین هستیشناختی و معرفتشناختی از معقولات و نیز تفکیک صفات حقیقی وجود از دیگر معقولات، یافتههای این مقاله به این نتیجه منجر شد که اصالت وجود موجب معقول اول بودن وجود و صفات حقیقی وجود با هر دو تبیین معرفتشناختی و هستیشناختی از معقولات میگردد. ماهیات نیز با تبیین هستیشناختی، معقول ثانی فلسفی و با تبیین معرفتشناختی، معقول اول محسوب خواهند شد. عوارض ذاتی وجود، مفاهیم نسبی، اضافی و عدمی نیز بنا بر هر دو تبیین معرفتشناختی و هستیشناختی معقول ثانی فلسفی خواهند بود. جابهجایی مصادیق معقولات نیز موجب میگردد تقسیمبندی جدیدی بر اساس اصالت وجود شکل بگیرد.
کلید واژگان
معقولات اولیمعقولات ثانی
مفاهیم فلسفی
تقسیمبندی معقولات
اصالت وجود
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایراناستادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
2008-94222588-5014
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
دیدگاه ابن سینا دربارۀ مفاهیم فلسفی؛ معقول اولی یا معقول ثانی
حسینی, سید احمد؛ تبریزی, مریم (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2021-02-19)مقالۀ حاضر به ارائۀ تقسیمبندی جدیدی از معقولات اولی و معقولات ثانی در نظام فلسفی ابن سینا میپردازد و میکوشد بر اساس این تقسیمبندی جدید، جایگاه واقعی مفاهیم فلسفی را در نظام فلسفی ابن سینا نشان دهد. در دیدگاه رایج که ...
-
نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا
پدیدآور نامشخص (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2015-04-21)در این تحقیق با روش کتابخانهای به نقد و بررسی نظریه اعتباریات شیخ اشراق از دیدگاه صدرا پرداخته میشود.سهروردی بیش از همهبهمفاهیم توجه داشت و برای پیشگیری از خلط اعتبار و حقیقت،صفات را به دو دسته تفکیک کرد: 1- صفات عینی ...
-
معقولات فلسفی از منظر صدر الدین دشتکی
عباسی, محمدباقر؛ رحیمی, علی (دانشگاه شیراز, 2019-08-23)پیش از ملاصدرا معقولات به اولی و ثانوی تقسیم میشد. هرچند در سخنان فارابی و ابنسینا به تمایز میان معقولات ثانی منطقی و فلسفی توجه شده بود، ولی اصطلاح «معقول ثانی فلسفی» جعل نشده بود. ملاصدرا علاوه بر جعل این اصطلاح، این ...



