دیدگاه ابن سینا دربارۀ مفاهیم فلسفی؛ معقول اولی یا معقول ثانی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید احمدتبریزی, مریمنوع مدرک
Textعلمی -پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالۀ حاضر به ارائۀ تقسیمبندی جدیدی از معقولات اولی و معقولات ثانی در نظام فلسفی ابن سینا میپردازد و میکوشد بر اساس این تقسیمبندی جدید، جایگاه واقعی مفاهیم فلسفی را در نظام فلسفی ابن سینا نشان دهد. در دیدگاه رایج که به ابن سینا هم نسبت داده میشود، معقولات به دو دستۀ کلی معقولات اولی و معقولات ثانی تقسیم میشوند؛ که معقولات ثانی نیز خود به دو دستۀ معقولات ثانی منطقی و معقولات ثانی فلسفی تقسیم میشوند. در این مقاله بر اساس استدلالاتی که همگی در آثار ابن سینا ریشه دارند، نشان داده میشود که او در نظام فلسفی عقلگرایانۀ خود، نهتنها مفاهیم فلسفی را معقول ثانی نمیداند، بلکه اولیتر از هر مفهوم اولی میداند. ابن سینا با پذیرش درک اولیّات در مرتبۀ عقل بالملکه، نیاز به مفاهیم پایه و اولیه، درک مفهوم وجود توسط انسان معلق و نیاز به مفهوم وجود برای درک مفاهیم، نشان میدهد که مفاهیم فلسفی را معقول اول میداند؛ بنابراین، معقولات اولی از منظر ابن سینا به دو دسته تقسیم میشود: معقولات ماهوی و معقولات فلسفی؛ اما معقولات ثانی برای ابن سینا تنها مفاهیم منطقی را شامل میشوند. صراحت و ساختار مباحث ابن سینا به گونهای است که اشکالاتی همچون بدیهیبودن مفاهیم فلسفی و نه اولیبودن آنها و نیز اولیدانستن مفاهیم فلسفی توسط متأخران، خوانش ارائهشده در این مقاله را تضعیف نخواهد کرد.
کلید واژگان
معقولات اولیمعقولات ثانی
معقولات ثانی فلسفی
معقولات ثانی منطقی
ابن سینا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-02-191399-12-01
ناشر
دانشکده ادبیات وعلوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشآموختۀ کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شاپا
2008-15532716-9748




