بازنمایی ستاره ورزشی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی (نشانهشناسی تبلیغات شامپو «کلیر» و روغنموتور «کاسپین»)
(ندگان)پدیدآور
تقی آبادی, مسعودتقی آبادی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه نشانهها سراسر زندگی انسانها را در برگرفتهاند. تبلیغات نیز نظامی از نشانههاست که در همه ساعات شبانهروز، ذهن و چشم افراد را تسخیر کرده است. دراینبین افراد معروف، گاه دستاوردی میشوند برای افزایش میزان نفوذ تبلیغات در اذهان عمومی. در این راستا هدف مقاله پیش رو ارائه نوعی اسطورهشناسی و اسطورهزدایی از واقعیت پنهان پشت متن تبلیغات است. در این مطالعه در قالب نظریه نشانهشناسی و تحلیل اسطوره بارت، دو آگهی مورد تحلیل قرارگرفته تا معنای ضمنی و مرتبه دوم پیام و متن مشخص گردد. از میان آگهیهای بیشماری که در سراسر جهان و با حضور اسطورههای ورزشی تهیه میشوند این مقاله به نشانهشناسی تبلیغ شامپوی «کلیر» با حضور کریستیانو رونالدو و تبلیغ «روغنموتور کاسپین» با حضور «جواد نکونام» پرداخته تا تأثیر حضور این افراد بر عملکرد تبلیغ نشان داده شود. درنهایت این تحقیق به این نتیجه رسید که این اسطورهها به بازنمایی واقعیت پرداخته و شرایط را آرمانیتر از چیزی که هست نشان داده و بدینوسیله مخاطبان زیادی برای خود فراهم میکنند.
کلید واژگان
تبلیغات بازرگانیافراد معروف ورزشی
اسطوره
نشانهشناسی
بارت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائیدکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2345557825384961




