نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorالماسی, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorصحرایی, رضا مرادfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:53:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:53:00Z
dc.date.available1403-12-20T21:53:00Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:53:00Z
dc.date.issued2024-02-20en_US
dc.date.issued1402-12-01fa_IR
dc.date.submitted2024-05-21en_US
dc.date.submitted1403-03-01fa_IR
dc.identifier.citationالماسی, مجتبی, صحرایی, رضا مراد. (1402). ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخص‌های کانینگزورث. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 119-158.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_9504.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126813
dc.description.abstractانتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از این‌رو ارزیابی و نقد منابعِ آموزشی در کنار سایر فعالیت‌های حوزه آموزش، امری ضروری است. انتخاب یک منبعِ مناسب آموزشی مستلزم ارزیابی نظام‌مندِ منابع آموزشی می‌باشد. هدف مقاله پیشِ رو، ارزیابی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نوشته رضامراد صحرایی و همکاران براساس شاخص‌های کانینگزورث است. مجموعه آموزش کاربردی واژه با هدف آموزش واژه‌ها و عبارت‌های پرکاربرد زبان فارسی طراحی و تدوین شده است. لیست بررسی ِکانینگزورث 45 معیار برای ارزیابی کتاب‌های درسی ارائه می‌دهد که این معیارها در هشت بخش به ترتیب هدف‌ها و رویکردها، طراحی و سازماندهی، محتوای زبانی، مهارت‌ها، موضوع، روش‌شناسی، کتاب معلم و ملاحظات کاربردی گنجانده شده است. با توجه به آنکه مجموعه آموزش کاربردی واژه، تک مهارتی و ویژهِ آموزش واژه است؛ مهم‌ترین شاخص به کار رفته، «شاخص کتاب‌‌های تخصصی ویژه یک مهارت» و «شاخص اصول و رویکردها» می‌‌باشد. نتایج بررسی مجموعه «آموزش کاربردی واژه» نشان می‌‌دهد که شاخص‌‌ها و معیارهای کانینگزورث در حد قابل قبولی رعایت شده است. ابعاد نُه‌گانه واژه نیشن در اصول آموزشی واژه در طراحی مجموعه دیده می‌‌شود. از میان 23 نوع فعالیتِ آموزش واژه‌ نیشن و وب موارد زیر در کتاب رعایت شده‌‌اند: شنیدن گسترده، طبقه‌‌بندی، انتقال اطلاعات، تعامل گفتاری متمرکز بر تکلیف، مهارت‌های مرتبط، خواندن گسترده، حدس زدن براساس بافت، خواندن سریع، سؤالات درک واژه ـ محور، نگاشت معنایی، خواندن فشرده.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectآموزشِ زبان فارسیfa_IR
dc.subjectآموزشِ واژهfa_IR
dc.subjectتهیه و تدوینfa_IR
dc.subjectارزیابیfa_IR
dc.subjectشاخص‌های ارزیابیfa_IR
dc.subjectلیست بررسی کانینگزورثfa_IR
dc.subjectنقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.titleارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخص‌های کانینگزورثfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری آزفا، گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage119
dc.citation.epage158
nlai.contributor.orcid0000-0003-4702-3376
nlai.contributor.orcid0000-0001-9953-0789


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد